انتقاد از عملکرد صدا و سیما در پوشش خبرهای محیط زیستی

 معصومه ابتکار روز یکشنبه در نشست خبری افزود: در اجلاس نایروبی با رییس جمهوری کره دیدار کردم و تصمیمات مهمی اتخاذ شد اما صدا و سیما به راحتی برنامه دیدار را حذف کرد در حالی که مقام معظم رهبری تاکید دارند که رسانه ملی باید وظیفه خود را نسبت به نشر مسائل محیط زیستی انجام دهد.
وی تاکید کرد: قطعا از نظر آنها برنامه های محیط زیستی اهمیتی ندارد از این رو اقدام به حذف آن می کنند، حال این سوال پیش می آید که رسانه ملی از نظر قانونی می تواند به این صورت عمل کند و برنامه ای را حذف کند؟ در حالی که مردم حقشان است که از تمام اخبار مطلع شوند.
ابتکار اظهار کرد: انتظار می رود وقتی با عالی ترین مقام یک کشور دیدار صورت می گیرد، رسانه ملی به وظیفه خود عمل کند، بعد از 30 ماه استمرار این جریان در عملکرد صدا و سیما نسبت به محیط زیست کشور سوالات زیادی پیش می آید.

*** ضرورت الزامی شدن سرویس های ادارات 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به کمیسیون زیربنایی دولت پیشنهاد دادیم تا سرویس های ادارات دوباره از سر گرفته شود و حتی اجباری شود زیرا سهم بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد اما یک سری قوانین وجود دارد که این کار را با مشکل مواجه می کند ، البته باید توجه داشته باشیم که سرویس ها هم استانداردهای لازم را داشته باشند.

*** تاکید سازمان محیط زیست بر توقف بهره برداری تجاری از جنگل ها 
ابتکار گفت: یکی از رویکردهای سازمان حفاظت محیط زیست تلاش برای حفاظت از عرصه های جنگلی و طبیعی کشور است، جنگل هایی که به عنوان یک زیستگاه حساس و روبه زوال نیازمند توجه بیشتری هستند، جنگل های هیرکانی، بلوط زاگرس و حراء در جنوب از اکوسیستم های ارزشمندی هستند که نیاز به مراقبت بیشتری دارند و سازمان محیط زیست در کنار دستگاه های دیگر وظیفه خود نسبت به حفاظت از جنگل ها را نادیده نمی گیرد. 
وی تاکید کرد: از ابتدای دولت یازدهم بر توقف بهره برداری تجاری از جنگل های کشور تاکید کردیم، دولت در تاریخ 02/03/93 آیین نامه ای مصوب کرد که در بند 6 آن تاکید شده که بهره برداری تجاری از جنگل ها ممنوع است مگر درختان بیمار و افتاده که تلاش می کنیم این قانون را اجرایی کنیم اما برخی در مقابل اجرای آن مقاومت می کنند.
ابتکار گفت: اگر بهره برداری تجاری متوقف شود، قاچاق چوب، تخریب و تغییر کاربری زیستگاه ها نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد اما تا زمانی که برخی بخش های دولتی از بهره برداری تجاری چوب با اخذ مجوز حمایت می کنند، کاری از پیش نخواهیم برد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از سال گذشته جلساتی را با عنوان واردات چوب برگزار می کنیم تا علت مخالفت با این مقوله را بررسی کنیم، ریاست سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری موافقت خود مبنی بر متوقف شدن بهره برداری از جنگل ها را اعلام کرده اما برخی بخش ها بحث حقوقی را مطرح می کنند و این در حالی است که جنگل های کشور از جمله هیرکانی و زاگرس در شرایط بسیار ناپایداری قرار دارند.
وی به عملکرد سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری در کاشت نهال اشاره کرد و گفت: کاشت نهال یا درختکاری کمکی به جنگل های طبیعی نمی کند چون درختکاری در واقع درختکاری است و جنگل طبیعی نیست بنابراین باید در حفا‌ظت از جنگل های چند میلیون ساله خود یعنی هیرکانی جدی باشیم چون نمی توان با کاشت نهال جنگل طبیعی ایجاد کرد.

*** مجوزهای بدون تاریخ برداشت شن و ماسه 
ابتکار گفت: از ابتدای سالجاری هوای ناسالم نداشتیم اما تهدیدات همچنان ادامه دارد، 5 میلیون خودرو، دو میلیون موتورسیلکت که بیشتر آنها کاربراتوری هستند، حدود دو میلیون واحد مسکونی و تجاری و واحدهای صنعتی در تهران و اطراف آن همچنان هوای پایتخت را تهدید می کنند.
وی افزود: وجود معادن شن و ماسه در اطراف تهران خود به منشاء ریزگرد تبدیل شده اند، مجوز برخی از این معادن تاریخ ندارد و این یعنی تا رسیدن به هسته زمین نیز می توانند به برداشت ادامه دهند که تحت هیچ شرایطی منطقی نیست.
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 30 کارگاه برداشت شن و ماسه در اطراف تهران را تعطیل کردیم، گفت: این معادن مهمترین عامل گرد و غبار هستند و زمانی که باد از سمت غرب تهران بوزد، تمام ریزگردها را وارد پایتخت می کند و هر اندازه اقدامات سازنده هم انجام داده باشیم، باز هم هوا ناسالم می شود.
ابتکار تاکید کرد: برای منافع 4 تا 5 هزار نفر، 11 میلیون نفر باید عذاب بکشند که محکم جلوی این کار ایستاده ایم، معادن غرب تهران به ضرر پایتخت نشینان است که وزارت صنعت معدن و تجارت و مقامات محلی و استانی مانند استانداری باید نظارت کنند.
وی گفت: با تاکید رییس جمهوری، برش برنامه یکساله آلودگی هوا به طور ویژه برای تهران و به مرور برای استان ها تهیه می شود تا شرایط سالم هوا پایدار بماند که بر این اساس دولت به زودی برنامه خود را برای کاهش آلودگی هوا با تاکید بر خروج خودروهای فرسوده ارائه می کند.

*** حمایت از پژوهش های سبز 
معاون رییس جمهوری گفت: اقتصاد سبز یکی از محورهای اصلی فعالیت سازمان محیط زیست است و از پژوهش ها و کارآفرینی سبز حمایت می کند ، در این زمینه تاکنون جلسات متعددی با اتاف بازرگانی داشته ایم.
وی افزود: جلساتی هم با رییس بانک مرکزی داشتیم که بر اساس آن قرار شد برنامه ملی برای حساب های سبز تهیه شود.

*** برخورد با متخلفان محیط زیستی 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست با متخلفان برخورد قاطعی دارد، قوه قضاییه هم برخورد جدی با آنها دارد، با پلیس فتا نیز در حال همکاری هستیم تا افرادی را که در شبکه های مجازی اقدام به ترویج تخلف می کنند، شناسایی کنیم که بر این اساس متخلفانی از شبستر، آستارا و گلستان را معرفی و با آنها برخورد شد.
به گفته وی، خط 1540 سازمان نیز به طور شبانه روزی آماده دریافت گزارش های تخلفات محیط زیستی است.

*** پایش هوشمند مناطق حفاظت شده 
ابتکار گفت: چندین بار به دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کردیم که با کمبود محیط بان مواجه هستیم، بر این اساس یک دوره ویژه گزینش برای محیط بانان برگزار شد و در سال 93 حدود 450 محیط بان تبدیل وضعیت شدند.
وی افزود: سعی کردیم بیشتر روی توان افزایی محیط بانان کار کنیم که بر این اساس برای آنها دوره های آموزشی برنامه ریزی شد که سال گذشته 750 محیط بان و امسال نیز 600 محیط بان آموزش می بینند.
ابتکار تاکید کرد: رویکرد سازمان این است که به سمت هوشمند کردن پایش مناطق حفاظت شده پیش رود، 16 دکل در پارک ملی کلاه قاضی نصب شده که به صورت شبانه روز اطلاعات را جمع آوری و به مرکز ارسال می کند.
وی گفت: بر این اساس هوشمند کردن پایش، استفاده از پهپاد، نصب دوربین و استفاده از اسب را اغاز کرده ایم اما هنوز برنامه های زیادی در پیش داریم.

*** غیرقانونی بودن فعالیت طرح های انتقال آب بدون مجوز زیست محیطی 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: آب مقوله بسیار مهمی است و تامین آن به ویژه برای مصرف شرب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وی به موضوع انتقال آب بین حوشه ای اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون تمام طرح های انتقال آب مشمول ارزیابی زیست محیطی هستند، یعنی اگر قرار باشد جایی سد زده شود یا آبی منتقل شود باید گزارش ارزیابی زیست محیطی آن به سازمان محیط زیست آمده باشد.
ابتکار افزود: انتقال آب بین حوضه ای تبعات زیست محیطی بسیار زیادی دارد، تالاب ها خشک می شوند و منابع آبی زیر زمینی آسیب می بیند بنابراین اگر قرار باشد هر فعالیتی در این زمینه انجام شود باید حقابه طبیعت در نظرگرفته شود.
وی ادامه داد: سازمان محیط زیست معتقد است انتقال آب فایده ای ندارد مگر این که مجبور به این کار شویم آن هم برای آب شرب مشروط به اینکه راه های دیگر مانند تصفیه فاضلاب، بازچرخانی آب و مدیریت منابع را بررسی کرده باشیم و نتیجه ای نداشته باشد.
ابتکار گفت: البته طرح های انتقال بین حوضه ای در دنیا انجام می شود اما با رعایت تمام ملاحظات زیست محیطی، بنابراین اگر قرار باشد چنین طرحی در کشور اجرا شود باید تمام جوانب سنجیده شود، نمی توانیم بگوییم که صد درصد مخالف یا موافق هستیم.

*** الزامی بودن یکپارچه سازی معاینه فنی 
وی اظهار کرد: معاینه فنی خودروها سهمی 20 درصد در کاهش آلودگی هوا دارد از این رو به دنبال یکپارچه سازی معاینه فنی خودروها هستیم که تاکنون به نتیجه ای نرسیده است و امیدواریم در هفته محیط زیست این کار انجام شود.

*** امید به محیط زیستی بودن مجلس دهم 
ابتکار گفت: متاسفانه مجلسی نهم زیاد محیط زیستی نبود و مشکلاتی را در زمینه جمع آوری بنزین پتروشیمی برای سازمان محیط زیست ایجاد کرده بود و یا این که در جلوگیری از جاده کشی در جنگل ابر تا انحلال سازمان حفاظت محیط زیست پیش رفت.
وی افزود: چهار لایحه مهم از جمله لایحه مقابله با آلودگی هوا را در مجلس داریم که منتظر تصویب هستند که در مجلس نهم تصویب نشدند و امیدواریم در مجلس دهم تصویب شوند. امید داریم این مجلس نسبت به مجلس نهم محیط زیستی تر باشد و در راستای حفا‌ظت از تالاب ها و مقابله با گرد و غبار، بودجه سازمان محیط زیست را کاهش ندهند و از ما حمایت کنند.

*** نصب سنسور در جنگل های کشور 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آتش سوزی جنگل ها گفت: سال گذشته 14 مانور در استان های مختلف کشور برگزار شد و قرار است امسال نیز در 17 استان برگزار شود.
وی افزود: این مانورها با هدف بالا بردن ظرفیت هوایی برای انتقال نیرو و آب در زمان آتش سوزی جنگل ها و هماهنگی میان دستگاه ها انجام می شود که نتایج بسیار خوبی داشته است. سال گذشته آتش سوزی ها حدود 40 تا 45 درصد افزایش داشت، اما حدود 50 درصد مساحت آتش گرفته کاهش داشته است.
ابتکار تاکید کرد: برپا کردن آتش به ویژه در فصول گرم و خشک سال در جنگل ها ممنوع است که این کار نیاز به کارهای فرهنگی دارد.
وی گفت: همچنین در جنگل های لرستان سنسورهایی نصب کرده ایم که نسبت به بروز آتش سوزی بلافاصله هشدار می دهند و توسعه آن جزو برنامه های سازمان محیط زیست است.

*** ممنوعیت دخل و تصرف در پارک های ملی 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص جاده کشی در پارک های ملی گفت: دخل و تصرف در پارک های ملی ممنوع است اما متاسفانه جاهایی دخل و تصرفاتی صورت گرفته است، تلاش سازمان محیط زیست بر این است که اگر قرار است جاده ای از میان مناطق حساس عبور کند با کمترین آسیب به حیات وحش باشد که البته داشتن ارزیابی زیست محیطی الزامی است.

*** حفاظت از حشرات 
ابتکار گفت: تنوع زیستی و حیات وحش فقط گونه های بزرگ نیست بلکه حشرات نیز نقش بسزایی در گرده افشانی و باروری طبیعت دارند که باید مورد محافظت قرار گیرند.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال 60 درصد محصولات کساورزی به گرده افشانی زنبورها وابسته است که متاسفانه گزارش هایی رسیده که حدود 70 درصد زنبورهای خاورمیانه در حال نابودی است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سال گذشته به جهاد کشاورزی اعلام کردیم که استفاده از سمومی را که به حشرات آسیب وارد می کنند، متوقف کند.

*** محیط زیست فقط در سازمان حفاظت محیط زیست خلاصه نمی شود 
ابتکار اظهار کرد: کارنامه زیست محیطی سازمان های مختلف دولتی اواخر سال گذشته منتشر شد زیرا محیط زیست فقط در سازمان محیط زیست خلاصه نمی شود بلکه تمام دستگاه ها موظف به رعایت ضوابط محیط زیستی و حفاظت از آن هستند.
وی تاکید کرد: اگر تمام دستگاه ها کارنامه محیط زیستی خوبی داشته باشند، می توانیم بگوییم که سازمان حفاظت محیط زیست عملکرد خوبی داشته است ، بر اساس اعلام کارنامه محیط زیستی، سازمان ها از جهت اجرای مدیریت سبز رتبه بندی شدند که هفته آینده معرفی می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا