اولین کنفرانس ملی شاخص ها، ظرفیت تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی

صادرات گل و گیاه از حوزه هایی است که می تواند وابستگی کشور به نفت را کاهش دهد زیرا قیمت هر 30 تا 40  شاخه گل رز صادراتی معادل قیمت یک بشکه نفت است این امر می­تواند به توسعه اقتصاد بدون نفت کمک کند.

با توجه به تنوع اقلیمی مناسب کشور، جمهوری اسلامی ایران می­تواند به یکی از قطب­های صادرکننده گل و گیاه در جهان تبدیل شود. در حال حاضر، رتبه هفتم در تولید گل را دارا هستیم اما در عرصه صادرات در جایگاه 107 قرار داریم.

یکی از ضرورت­های مهم این همایش شناسایی ظرفیت­ها و توانمندی­های جمهوری اسلامی ایران در عرصه صادرات گل و گیاهان زینتی بر اساس شاخص­های علمی و استاندارد جهانی در استان­های شمالی کشور است تا بتوانیم راه­کارهایی برای کاهش شکاف بین تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی کشور بیابیم.

شناسایی چالش­های موجود در عرصه صادرات گل و گیاهان زینتی کشور؛ شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین شناسایی فرصت­ها و تهدیدهای این عرصه و در نهایت ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری از طریق ترویج و پرورش گل و گیاه به روش­های علمی از دیگر ضرورت های برگزاری این کنفرانس است.

دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس اهداف متنوعی را مدنظر قرار داده اند که از جمله آنها میتوان به تعیین ظرفیت­های تولید گل و گیاهان زینتی؛ عمومی­سازی روش­های آسان پرورش گل و گیاهان زینتی؛ اشاعه فرهنگ ایجاد کسب و کارهای کوچک در حوزه گل و گیاهان زینتی؛ایجاد تعامل میان فرهنگ سنتی و فرهنگ نوین در زمینه گل و گیاهان زینتی و شناسایی علوم و فنون کارآمد نوین تولیدگل و گیاهان زینتی در جهان با تکیه بر دانش بومی اشاره کرد.

همچنین تعیین ظرفیت های صادرات گل و گیاهان زینتی؛ آسیب شناسی صادرات گل و گیاهان زینتی با تاکید بر صادرات غیرنفتی، افزایش تولید و اشتغال؛ بسترسازی در راستای افزایش صادرات گل و گیاهان زینتی در کشور؛شناسایی مزیت­های تولید گل و گیاهان زینتی مناطق مختلف کشور در راستای تداوم صادرات؛فرهنگ سازی و تبیین اهمیت و نقش کلیدی صادرات گل و گیاه  در اشتغال­زایی و توسعه کشاورزی کشورو تعامل سازنده بین دانشگاه­ها و موسسه­های پژوهشی با نهادهای تقنینی و اجرایی حول رویکرد توسعه مبتنی بر فعالیت اقتصادی (صادرات) از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس محسوب میشوند.

در ضمن توجه به حضور در عرصه بازارهای جهانی با محوریت صدور گل و  گیاهان زینتی؛ارتقای تعامل کارآمد بین عرصه تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی؛بررسی نقش، جایگاه و مسئولیت نهادهای قانونگذاریواجرایی در ارتباط با سامان دهی تولید و صادرات گل و گیاه ایرانی و تبادل تجارب موفق در تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی در پنل های تخصصی را هم باید از اهداف این کنفرانس بشمار آورد.

صادرات گل و گیاه از حوزه هایی است که می تواند وابستگی کشور به نفت را کاهش دهد زیرا قیمت هر 30 تا 40  شاخه گل رز صادراتی معادل قیمت یک بشکه نفت است این امر می­تواند به توسعه اقتصاد بدون نفت کمک کند.

 دانشگاه علمی-کاربردی سلمانشهر مازندران، وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با همکاری انجمن ترویج علم ایران، هشتم و نهم خرداد، میزبان اولین ”کنفرانس ملی شاخص ها، ظرفیت تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی در استان های مازندران، گیلان و گلستان” خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا