دانش رسوب‌شده در دستگاه‌ها با استقرار «نظام مدیریت دانش» بارور می‌شود

 نشست تخصصی بررسی مدل مدیریت دانش در دستگاه‌های دولتی، با حضور جمعی از صاحبنظران در حوزه مدیریت دانش در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.در این نشست، ضمن بررسی ضرورت و چگونگی تحقق نظام مدیریت دانش در سطح دولتی، چالش‌ها و الزام‌های این اقدام مطرح شد و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

حسام‌ زند حسامی مدیر کل برنامه ریزی و هماهنگی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، در این نشست نیاز مدیریت دانش را یک ضرورت اساسی برای دستگاه‌های اجرایی برشمرد و گفت: در این طرح،  18 وزارتخانه، 7 سازمان با ریاست معاون علمی و فناوری رییس مد نظر هستند هستند، به منظور پیاده سازی نظام مدیریت دانش در دستور کار قرار دارد که برخی از این دستگاه‌ها، مانند وزارت نفت، پیش‌تر به این عرصه ورود پیدا کرده‌ و تجربیاتی کسب کرده‌اند.

وی با بیان این‌که هنوز برخی از دستگاه‌های اجرایی به درک ضرورت نظام مدیریت دانش نرسیده و یا برای استقرار آن اقدامی نکرده‌اند، افزود: چگونگی تحقق استقرار مدیریت دانش، با همکاری معاونت علمی و فناوری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، در دستگاه‌های اجرایی دولتی پیگیری می‌شود.

زند حسامی، یکی از دغدغه‌های موجود را تعریف استانداردها، معیارها و محتواهای مورد نیاز برای استقرار نظام مدیریت دانش دانست و گفت: در این طرح  محور اصلی خروجی و نتیجه است و از راه تعریف خروجی‌های استاندارد و بدون تحمیل مدلی خاص و صرفا پیشنهاد چند مدل برای پیاده سازی نظام مدیریت دانش به دستگاه‌ها، اگر دستگاهی بتواند با مدل‌های مد نظر خود خروجی‌های مطلوب را محقق کند، مانعی برای پیاده سازی مدل خاصی نخواهد داشت.

مدیر کل برنامه ریزی و هماهنگی معاونت علمی وفناوری، تسهیل‌گری را از زمینه‌های اصلی ورود معاونت علمی و فناوری به منظور استقرار نظام مدیریت دانش برشمرد و افزود: با استقرار نظام مدیریت دانش، تلاش می‌کنیم دانش رسوب شده در دستگاه‌ها را، بارور ساخته و به اشتراک بگذاریم.

وی، با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و ترویج‌گری برای استقرار نظام مدیریت دانش گفت: قطعا فرهنگ‌سازی و ترویج، یکی از نیازهای اساسی تحقق و شناخت ضرورت استقرار مدیریت دانش توسط دستگاه‌ها است و  ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، می‌تواند به نهادینه‌سازی فرهنگ و ترویج ضرورت مدیریت دانش کمک کند.

زندحسامی، با اشاره به این که می‌باید مدیریت دانش از سطح معاونت توسعه و مدیریت منابع دستگاهی، به سطح راهبردی ارتقا یابد گفت: علاوه بر این که اهمیت و جایگاه مدیریت دانش باید در جایگاهی راهبردی در دستگاه‌ها تعریف شود، باید فضا به گونه‌ای تعریف شود که ورود مشاوران به این حوزه، بر مبنای استانداردهای تعریف شود تا به یک موضوع سطحی و بی کیفیت بدل نگردد.

مدیر کل برنامه ریزی و هماهنگی معاونت علمی وفناوری خاطرنشان کرد: با تشکیل کمیته‌ راهبری متشکل از خبرگان و صاحبنظران این حوزه، تلاش می‌شود دستاوردها و خروجی مطالعات صورت گرفته در کمیته راهبری مورد تحلیل قرار بگیرد تا در مسیر تحقق مدیریت دانش در دستگاه‌ها اجرایی گام برداشته شود.

زند حسامی، افزود: علاوه بر رویکردهای 5گانه و خواستگاه کلیدی معاونت علمی وفناوری، مدیریت بهره برداری و جریان سازی دانش ملی در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا