صمغ رازیانه کوهی، تسکینی برای دندان درد

محسن پویان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشخصات گیاه شناسی رازیانه کوهی، اظهار کرد: رازیانه کوهی گیاهی علفی و چند ساله از خانواده چتریان است که برگ‌های آن مشابه برگ رازیانه تقسیمات باریک و نخی شکل و گل‌های زرد رنگ و گل آذین دارد.

وی با اشاره به اینکه ریشه این گیاه گوشتی و سیاه رنگ با بوی تند است، افزود: از قسمت‌های مورد استفاده این گیاه ریشه و همچنین نیز صمغ گیاه در طب گیاهی کاربرد دارد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با اشاره به اینکه شیرابه ریشه و صمغی که از ساقه بدست می‌آید در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، تاکید کرد: صمغ ساقه این گیاه برای سردردهای بلغمی، فلج، کزاز، بیماری‌های ریوی، سرفه و ورم طحال بسیار موثر و ریشه گیاه کمبود ویتامین در بدن را جبران می‌کند.

مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: بخور و دود حاصل از صمغ آن برای گرفتگی بینی و زکام و نیز محل گزش حشرات اثربخش و برای تسکین دندان درد مفید است.

پویان تصریح کرد: ضماد ریشه رازیانه کوهی همراه با سرکه و روغن گل سرخ برای سردردهای مزمن و تسکین درد سیاتیک اثربخش است.

وی یادآور شد: شیرابه آن برای رفع سختی ترشح ادرار، دل پیچه، درد مثانه، یبوست، ترمیم زخم‌ها و جراحت مفید و موثر و ریشه آن برای رفع بدبویی عرق زیر بغل کاربرد دارد.

مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی در حوزه گیاهان دارویی با اشاره به اینکه خاکستر این گیاه با روغن زیتون و روغن گاو برای ترمیم زخم‌های چرکی بسیار موثر است، خاطرنشان کرد: استعمال پودر ریشه آن به صورت شیاف وضع حمل را آسان و صمغ آن همراه با سرکه برای تقویت اعصاب مفید است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا