طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس، 17 استان را تامین می کند

این طرح انتقال آب برای مصارف شرب، صنعت و معدن است که برای 17 استان تعریف شده و امیدواریم بتوانیم در دو سال آینده کمبود نیاز آبی کشور را در بخش های مختلف برطرف کنیم.

برنامه "گفت‌وگوی علمی"با موضوع شیرین سازی آب، ضرورت ها، توانمندی ها و چالش ها و با حضور دکتر هدایت فهمی معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب فای وزارت نیرو، مهندس علیرضا پور ابراهیمی مجری طرح های آب شیرین کن در شرکت مهندسی آب فای ایران، دکتر علی اصغر علم الهدی رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کارگروه آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مهندس علی اصغر قانع معاونت برنامه ریزی و توسعه شرکت آب فای کشور روانه آنتن شد.

دکتر هدایت فهمی در ابتدا در خصوص شیرین سازی گفت: شیرین سازی در حقیقت نمک زدایی است و اینگونه نیست که آب شیرین شود. در این فرآیند نمک از آب جدا می شود و آب به حدی می رسد که قابل شرب باشد یا درصد املاح و مواد آن بسیار کم شود.

وی با اشاره به ضرورت شیرین سازی آب بیان داشت: ضرورت شیرین سازی در مناطقی که توزیع زمانی و مکانی بارش و منابع آب یکسان و یکنواخت نیست، وجود دارد. به عنوان مثال در بعضی مناطق بارش ها در زمانی روی می دهد که نیازی به آنها نیست مثل فصل غیر زراعی. از نظر توزیع مکانی نیز باید بگویم که 75 درصد کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است. در چنین شرایطی که امکان انتقال آب از منابع داخلی نیست، قطعا باید به فکر آب هایی بود که از دریاهای بزرگ قابل دریافت است. 

وی به تاریخچه شیرین کردن آب در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 1342 اولین آب شیرین کن ایران در بوشهر تاسیس شد. دولت ها حدود 50 میلیون متر مکعب در این حوزه سرمایه گذاری کردند. بخش خصوصی هم در این بخش سرمایه گذاری هایی کرده است که این رقم را به 150 میلیون متر مکعب در سال می رساند.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب فای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: با دو پدیده ای که در کشور رخ داده است یعنی تغییر اقلیم و خشک تر شدن بخش عظیمی از مناطق کشور به ویژه جنوب و شرق کشور، تامین آب از حوزه های داخلی به دلایل اجتماعی و محیطی زیستی، امکان پذیر نیست و دشوار شده است و ناچار هستیم از خلیج فارس و دریای عمان آب شیرین کنیم و در این راستا برنامه ریزی شده است و مطالعات عظیمی صورت گرفته است.

در ادامه مهندس علیرضا پور ابراهیمی با بیان اینکه دو طرح بزرگ در کشور برای نمک زدایی از آب های شور تعریف شده است، گفت: یک طرح در سال 88 شروع شد، در نوار ساحلی جنوب کشور برای 7 استان تعریف شده است که این طرح در حال حاضر به اتمام رسیده است و نتایج آن برای طرح های اجرایی قابل استفاده خواهد بود.

وی به طرح دوم اشاره کرد و ادامه داد: این طرح که دقیق تر انجام شده است، طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به مرکز فلات ایران است. این طرح انتقال آب برای مصارف شرب، صنعت و معدن است که برای 17 استان تعریف شده است. در حال حاضر حدود 35 درصد از این طرح پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم بتوانیم در دو سال آینده کمبود نیاز آبی کشور را در بخش های مختلف برطرف کنیم.

مجری طرح های آب شیرین کن در شرکت مهندسی آب فای ایران خاطرنشان کرد: در طرح های نمک زدایی یا شیرین کنی، بخش خصوصی حضور فعال دارد. نقش وزارت نیرو یا شرکت آب و فاضلاب کشور تا حدی سیاست گذاری و انجام بخش هایی از مطالعات است. سرمایه گذاری و طراحی توسط بخش خصوصی انجام می شود.

پور ابراهیمی درباره استقبال بخش خصوصی از این طرح ها اظهار داشت: با توجه به کمبود آب و نیاز آن و ارزش آب و اینکه در آینده چیزی به نام بازار آب خواهیم داشت، قاعدتا استقبال خوب است و تا الان نیز استقبال خیلی خوبی از آن شده است.

در ادامه دکتر علی اصغر علم الهدی با اشاره به تهیه سند توسعه فناوری آب، گفت: یکی از نیازهایی که در این سند مطرح شده است و اولویت بالایی نیز دارد، استحصال آب های نامتعارف است.

وی ادامه داد: در این بخش فن آوری های نمک زدایی دیده شده است. سال گذشته پس از اینکه این سند جمع شد، جلسات متعددی را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه تهران داشتیم تا نقشه راه مناسب توسعه فناوری نمک زدایی را برای کشور تهیه کنیم.

رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف، اهمیت موضوع را در تهیه نقشه مشارکت ذینفعان دانست و بیان داشت: از این جهت در ابتدای راه هستیم ولی باید بگوییم که از 40 سال پیش فن آوری های نمک زدایی در کشور مورد استفاده قرار می گرفته است. اهمیت استفاده صحیح در بکارگیری آن خیلی مهم است و در این مسیر در حال حرکت هستیم. البته این فناوری ها برای مسیرهای دور مورد مطالعه نیست، زیرا انرژی زیادی مصرف خواهد شد. هر فناوری یکسری مزیت و یکسری تبعات دارد که باید به آنها دقت کنیم.

در ادامه مهندس علی اصغر قانع در خصوص استفاده از آب های غیر متعارف گفت: یکی از این آب ها، آب های شور و لب شور است که باید نمک زدایی شود که در بعضی از مناطق کشور جزو ضروریات است. این موضوع در خلیج فارس توسعه بسیار بالایی دارد پیدا می کند و حجم بسیار بالایی از آب را کشورهای همسایه ما به این شکل استفاده می کنند.

وی افزود: در سواحل دریا و جزایری که در خلیج فارس داریم، الزاماً تنها راه های قابل دسترس به آب، همین روش های نمک زدایی است که باید انجام شود و این رویکردی است که برای تامین آب این مناطق داشته ایم. در حال حاضر تقریبا تمام جزایرمان مجهز به سیستم های نمک زدایی هستند.

معاونت برنامه ریزی و توسعه شرکت آب فای کشور به بخش صنعت اشاره و تصریح کرد: این کار به دلیل اینکه ارزش افزوده زیادی دارد، می تواند در داخل کشور انجام شود اما انتقال آن به فلات مرکزی ایران باید با ملاحظات خاصی صورت گیرد. هزینه ای که برای نمک زدایی آب در دنیا انجام می شود، هزینه بسیار بالایی است، زیرا انرژی بسیار زیادی را باید صرف کنیم تا یک متر مکعب آب را نمک زدایی کنیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا