پزشکی از راه دور به کمک مبتلایان به اوتیسم می آید

طی دو دهه گذشته، شیوع اوتیسم با روند رو به رشدی مواجه شده است؛ این درحالیست که پیشرفت قابل توجهی در بخش ارائه خدمات مداخله ای برای والدین کودکان مبتلا به اوتیسم مشاهده نشده است. در ایالات متحده از هر 68 کودک، یک کودک به اختلال طیف اوتیسم مبتلا است و هزینه اقتصادی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به این گروه سالانه بالغ بر 250 میلیون دلار است.

فناوری پزشکی از راه دور (telehealth) یا ارائه خدمات و اطلاعات پزشکی از طریق اینترنت و سایر فناوری‌های مشابه می توانند شکاف موجود در بخش ارائه خدمات پزشکی- سلامت را تا حدود زیادی پر کند.

فناوری پزشکی از راه دور (telehealth) یا ارائه خدمات و اطلاعات پزشکی از طریق اینترنت و سایر فناوری‌های مشابه می توانند شکاف موجود در بخش ارائه خدمات پزشکی- سلامت را تا حدود زیادی پر کند.

پزشکی از راه دور از پتانسیل بهبود مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و افزایش دسترسی به اطلاعات سلامت عمومی در حوزه‌های مختلف برخوردار است.

محققان دانشگاه ایالتی میشیگان (MSU) در تحقیقات خود دریافتند، برنامه‌های آنلاین می تواند به والدین دارای فرزند مبتلا به اوتیسم کمک کند تا مهارت ارتباط اجتماعی فرزند خود را از طریق تکنیکهای مداخلهای پژوهش محور ارتقاء دهند.

در این مطالعه، 28 پدر و مادر دارای کودک مبتلا به اوتیسم تحت آموزش آنلاین 75 دقیقهای برای 12 هفته قرار گرفته و تکنیکهای فراگرفته شده را بر روی کودکان خود مورد استفاده قرار دادند.

نیمی از والدین، دو جلسه 30 دقیقه‌ای اضافه در هفته را با همراهی یک درمانگر از طریق یک ویدئو کنفرانس پشت سر گذاشتند.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، آموزش‌های ارائه شده از طریق فناوری پزشکی از راه دور برای هر دو گروه والدین و کودکان بیمار موثر بود. والدین از طریق یادگیری تکنیک‌های مداخله‌ای، به بهبود مهارت ارتباط اجتماعی کودکان خود کمک کردند؛ در این بین، والدینی که در جلسات اضافی از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کرده بودند، توانسته بودند بهتر از تکنیک‌های مداخله‌ای استفاده کنند.

بروک اینگرسول، نویسنده ارشد این مطالعه تأکید می کند: شواهد اولیه‌ای بدست آوردیم که نشان می دهد، فناوری پزشکی از راه دور می تواند دسترسی والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم را بطور قابل توجهی افزایش دهد.

ایده کلی این طرح، ارائه خدمات مناسب به خانواده‌های دارای کودک مبتلا به اوتیسم با هزینه و مداخله کمتر (از سوی تیم درمانی) در قالب آموزش دادن والدین بصورت آنلاین و ویدئو کنفرانس است. در نهایت، می توان از این روش برای کمک به والدین (دارای کودک اوتیستیک) ساکن در مناطق روستایی و محروم از خدمات پزشکی استفاده کرد.

نتایج این مطالعه بصورت آنلاین در مجلات Autism و Journal of Autism and Developmental Disorders منتشر شد.

 

منبع:  eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا