چالش های ماموریت اکتشاف ماه

طی دهه های گذشته شاهد انجام شدن صدها ماموریت فضائی مختلف از سوی سازمان های فضائی کشورهای گوناگون جهان بوده ایم که شامل طیف وسیعی از فعالیت ها از جمله ارسال ماهواره به مدار زمین؛ تعمیر ، تجهیز و اعزام فضانورد به ایستگاه بین المللی ، مطالعات سایر سیاره ها و دنباله دارها و حتی اکتشاف مریخ هستند اما پس از عملیات اعزام انسان به ماه از سوی ایالات متحده امریکا که چند دهه از اجرای ان می گذرد، هنوز عملیات مشابهی انجام نشده است.

اجرای عملیات اعزام فضاپیما به ماه هزینه ای ده برابر اعزام یک فضانورد به مدار زمین داشته و هزینه اعزام فضانورد به مریخ ، پنجاه برابر بیشتر هزینه در بر خواهد داشت. به طور کلی انجام ماموریت های فضائی در اعماق فضا بسیار هزینه بر بوده و از نظر بودجه قابل مقایسه با ماموریت های نزدیک زمین نیستند.

در همین زمینه به تازگی آلکساندر درچین  معاون سازمان فضائی انرجیا از زیر مجموعه های سازمان فضائی روسیه ، اعلام کرد که اجرای عملیات اعزام فضاپیما به ماه برای این کشور هزینه ای ده برابر اعزام یک فضانورد به مدار زمین داشته و هزینه اعزام فضانورد به مریخ ، پنجاه برابر بیشتر هزینه در بر خواهد داشت.

به گفته این مقام ارشد فضائی در روسیه، انجام ماموریت های فضائی در اعماق فضا بسیار هزینه بر بوده و از نظر بودجه قابل مقایسه با ماموریت های نزدیک زمین نیستند.

از سوی دیگر محاسبات انجام شده دانشمندان نشان می دهد که ارسال یک کیلوگرم بار به مقصد ماه نیز هزینه ای ده برابر ارسال تجهیزات به مدار زمین یا ایستگاه بین المللی فضائی خواهد داشت.

البته بر اساس اظهارات رسمی مقامات روسیه، آژانس فضائی این کشور برنامه ریزی  و تمرکز اصلی فعالیت های خود را برای دهه آینده معطوف به برنامه های اکتشاف ماه کرده است و بر اساس اعلامیه رسمی این آژانس، قرار است تا سال 2030 برنامه فرود در ماه توسط فضانوردان روسی اجرا شود. این موضوع در حالی است که طراح اصلی برنامه های اکتشاف ماه در روسیه پیش بینی می کند که در دهه آینده رقابت های گسترده بین المللی برای اکتشاف ماه آغاز خواهد شد. این برنامه های اکتشافی شامل فرستادن ماهواره و فضاپیما به مدار زمین و ماه خواهد بود .

لازم به ذکر است که اگرچه هزینه ارسال فضاپیما به ماه دارای هزینه زیادی است اما بسیاری از کشورها در حال برنامه ریزی برای استخراج و بهره برداری از منابع موجود در ماه کرده و قصد دارند به هر قیمتی زودتر از رقبای خود در این عرصه وارد عمل شوند.

برای نمونه دولت چین چندی پیش به طور رسمی اعلام کرد در نظر دارد جستجوگر ماه نورد خود را که قرار است در مطالعات پروژه اکتشاف ماه مورد استفاده قرار گیرد ، تا سال 2020 به ماموریت اعزام کند. این ماه نورد با نام Chang'e-4 معرفی شده است .

گفتنی است ، پروژه اکتشاف ماه توسط کشور چین  با نام یوتو (Yutu) و با هدف کاوش در ماه و بررسی و تحقیقات جدید ، چهار سال پیش کار خود را آغاز کرده و در این برنامه روباتی طراحی شده است که ماموریت کاوش و بررسی ماه را بر عهده دارد . 

برنامه نهائی  و ماموریت فضاپیمای Chang'e-3 طراحی و تکمیل شده و وظایف آن کاملا مشخص است. روبات ماهگرد با توجه به برنامه ریزی انجام شده از سه ماه برنامه اکتشاف برخوردار بوده اما می تواند تا نه ماه به کار خود ادامه دهد. فضاپیمای Chang'e-3 ماموریت فاز دوم چین برای اکتشاف ماه را برعهده دارد که شامل گردش در مدار ماه، فرود آمدن بر آن و سپس بازگشت به زمین است. فضاپیمای Chang'e-3 در ماه دسامبر (آذرماه) دو سال گذشته با فرود آمدن بر ماه ماموریت خود را آغاز کرد و این ماموریت پیش از سال 2020 به پایان خواهد رسید.

ماهگرد یوتو (Yutu) با توجه به الهه ماه در اسطوره شناسی چینی که خرگوشی خانگی است، نامگذاری شده است. این نامگذاری پس از اینکه ماهگرد سطح ماه را لمس کرد، انجام شد. این کاوشگر در پانزدهم دسامبر دو سال گذشته با فرود آمدن بر ماه ماموریت و کار خود را آغاز کرد و عکس هایی از فرود خود را به زمین ارسال کرد.

این ماهگرد به جستجو در سطح ماه پرداخته و به بررسی ساختار  لایه های ماه پرداخته و به دنبال یافتن منابع طبیعی آن است .

ماموریت فضاپیمای  Chang'e-4 در حال بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دارد و به پشیبانی و ادامه ماموریت فضاپیمای  Chang'e-3 بررسی های خود را آغاز خواهد کرد. ماموریت های مربوط به فضاپیماهائی با نام  Chang'e-5 و Chang'e-6 به صورت یک برنامه اکتشاف فضائی بدون سرنشین و بی بازگشت به زمین در حال طراحی و برنامه ریزی هستند.

همزمان با این تلاش ها، سازمان فضائی ناسا و دولت ایالات متحده آمریکا نیز طی سال های گذشته برنامه جدی را برای اعزام فضاپیما و دسترسی به منابع آن را در دستور کار قرار داده است.

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا