افزایش 80 درصدی متان با افزودن آنتی بیوتیک به خوراک گاوها

دانشمندان سابقا درباره مضرات خوراندن چاشنی های غذایی آنتی بیوتیک ها به گاو ها به اطلاعاتی دست یافته بودند که دانستن آنها در جهت متقاعد کردن افراد برای توقف این کار کافی بود. با این حال امروزه دانشمندان در پی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که آنتی بیوتیک ها می توانند سیستم بدنی گاو ها را به نوعی تغییر داده که موجب افزایش گرمایش زمین شوند.

محققان برای انجام این تحقیق به اثرات یک دوره زمانی سه روزه مصرف آنتی بیوتیک ها بر روی کود حاصله از گاو ها پرداختند. آنها به این نتیجه رسیدند که مصرف آنتی بیوتیک، گاز متان موجود در فضولات گاوهای یاد شده را تا 80 درصد افزایش داده است. محققان در این باره اظهار کرده اند که این میزان از افزایش گاز متان به احتمال زیاد ناشی از تغییر جمعیت میکروبی یافت شده در درون شکم حیوان و افزایش نسبی میکروب های تولید کننده متان بوده است.

پژوهش یاد شده را می توان اولین مطالعه ای دانست که در آن به بررسی ارتباط موجود میان آنتی بیوتیک های خورانده شده به گاوها و تاثیر آنها بر روی میزان تولید متان توسط گاوها پرداخته شده است و نتایج آن نیز برای حفظ سلامت کره زمین بسیار مهم است. حیوانات نشخوار کننده نظیر گاو، گوسفند و بز هر ساله به طرق مختلف به تولید 100 تن گاز متان می پردازند که تمامی این متان ها وارد جو شده و آب و هوای زمین را گرم تر می سازند.

با این حال دوره زمانی آزمایش یاد شده بسیار کوتاه بوده است و مصرف آنتی بیوتیک ها توسط گاوها در دراز مدت می تواند اثرات نهان بسیار زیادی داشته باشد که برای پی بردن به آنها تحقیقات بیشتری نیاز است.