زمان خرید به رتبه بندی‌های آنلاین اعتماد نکنید!

اغلب خرده فروشان، امکان رتبه بندی و امتیازدهی آنلاین محصولات را در وب سایت‌های خود فراهم کرده‌اند و بسیاری از مشتریان در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، از این اطلاعات استفاده می کنند.

محققان در این مطالعه بررسی کردند که مشتریان به کدام اطلاعاتی در هنگام قضاوت در مورد کیفیت محصولات تکیه می کنند.

بررسیها نشان داد، مشتریان بشدت به رتبه بندی و امتیازدهی توسط سایر کاربران تکیه می کنند و این کار را صرف نظر از تعداد کاربران – امتیازدهی توسط تعداد کم یا زیاد – انجام می دهند.

برای این مطالعه، رتبه بندی آنلاین 1272 کالا در 120 دسته بندی محصولات در وب سایت آمازون (Amazon.com)، مانند صندلی ماشین، کلاه ایمنی دوچرخه، کرم ضد آفتاب، فیلتر هوا و دستگاه اندازه گیری فشار خون مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مطابقت بسیار کمی بین متوسط رتبه بندی محصولات توسط کاربران و رتبه بندی محصولات براساس آزمون‌های کیفی مشاهده شد.

این احتمال که یک کالا با امتیاز و رتبه بالاتر توسط کاربران، کیفیت بهتری نسبت به یک کالا با امتیاز پایینتر داشته باشد، تنها 57 درصد است و رتبه بندی کاربران، بینش بسیار محدودی درخصوص کیفیت و عملکرد محصول در اختیار سایر خریداران قرار می دهد.

وقتی دو محصول مشابه از دو برند متفاوت وجود دارد، کاربران اغلب به کالایی امتیاز بیشتری می دهند که گران‌تر بوده یا از برند معروف‌تر باشد.

رتبه بندی توسط کاربران اغلب کافی و دقیق نیست یا اختلاف نظرهای زیادی بین کاربران وجود دارد؛ بنابراین اعتماد صرف به رتبه بندی در سایت‌ها اشتباه است. مشتریان در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید می بایست محتاط تر عمل کرده و تنها براساس رتبه بندی کاربران، در مورد کیفیت کالا قضاوت نکنند.

محققان تأکید می کنند، محصولات با قابلیت اطمینان و عملکرد بیشتر، ارزش خود را در طول زمان حفظ می کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Consumer Research منتشر شد.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا