۳۲۰ محصول نانویی در بازار

سعید سرکار، در مراسم جشنواره برترین های رسانه های فناوری نانو عنوان کرد: ستاد توسعه فناوری نانو با هدف گسترش فناوری های نوین در بخش نانو بین مردم و ترویج آن در بین دانشگاهیان، صنعتگران و فناوران فعالیت کرده است.

وی با اشاره به سند چشم اندازه ۱۰ ساله اول نانو بیان کرد: در این سند فراهم آوری زیر ساخت ها برای توسعه نانو در نظر گرفته شد زیرا در آن زمان، جایگاه کشور برای توسعه علم و فناوری و ایده تا بازار فراهم نبود؛ از این رو در این زمینه کارهای آموزشی و تربیت نیروی انسانی و کارهای تحقیقاتی از سوی ستاد نانو در دستور کار قرار گرفت.

سرکار با بیان اینکه اکنون در پایان برنامه ۱۰ ساله اول در زمینه توسعه نیروی انسانی جزء پنج کشور برتر دنیا قرار داریم، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۸ هزار متخصص نانو در سطح کارشناسی ارشد به بالا زیر نظر ستاد توسعه فناوری نانو در کشور فعال هستند.

وی یادآور شد: از ابتدای تاسیس ستاد هدف ارتقاء کیفیت زندگی مردم و توسعه ثروت بیان شده و در حال حاضر در برنامه ۱۰ ساله دوم نانو تولید محصول مبتنی بر فناوری و تجاری سازی محصول در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت ستاد اساتیدی کمتر از انگشتان دست با فناوری نانو در کشور آشنا بودند، یادآور شد: جایگاه امروز ایران در فناوری نانو نتیجه همگرایی و هم سویی دستگاه های متولی در کشور است و اگر همدلی وجود داشته باشد می توانیم در همه عرصه ها همچون نانو بدرخشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به رتبه علمی ایران در حوزه نانو گفت: در حال حاضر ایران جایگاه ششم دنیا را به لحاظ کمی و کیفی مقالات در دنیا را دارد؛ امسال خوشبختانه توانستیم ژاپن را پشت سر گذاشته و بعد از کشورهایی چون آمریکا ، هند ، کره جنوبی و آلمان در جایگاه ششم دنیا قرار گیریم.

وی با بیان اینکه بدون بنیه علمی در توسعه فناوری رشد نخواهیم داشت، گفت: اگر بنیه علمی نداشته باشیم در آینده کپی کار خواهیم شد.

سرکار بیان کرد: در حال حاضر ایران در زمینه علمی در حوزه نانو پیشرفت خوبی داشته و توانسته الگویی برای توسعه و پیشرفت ارائه دهد.

وی با بیان  اینکه در حال حاضر در فناوری نانو از دامنه کوه بالا رفته ایم و در مرحله قله نوردی هستیم، عنوان کرد: کشور آمریکا سالانه بیش از دو میلیارد دلار و کشور ژاپن بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در زمینه فناوری نانو سرمایه گذاری می کنند در حالی که سرمایه ستاد نانو تنها ۶۰ میلیون تومان معادل ۲۰ میلیون دلار است ؛ این بودجه قابل مقایسه با بودجه دیگر کشورها نیست.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۶۰ شرکت فناور در حوزه نانو در کشور فعال هستند گفت: همچنین ۳۲۰ محصول مبتنی بر نانو در بازار وجود دارد.

وی  با بیان اینکه شرایط پسابرجام شرایط مطلوبی را برای ورود محصولات نانویی به بازارهای جهانی فراهم کرده است، گفت: در یک ماه گذشته توانسته ایم یک دستگاه صنعتی در زمینه نانوالیاف به کره جنوبی صادر کنیم، همچنین در حال حاضر محصولات ایرانی به کشورهای استرالیا و چین نیز صادر می شود.

واردات تجهیزات خارجی به کشور بدون توجه به تولیدات داخلی

سرکار با ابراز تاسف از ورود برخی تجهیزات وارداتی به کشور توسط دستگاههای دولتی بیان کرد: متاسفانه در شرایطی که محصولاتی با کیفیت و آخرین فناوری های روز دنیا در کشور تولید می شود، ولی برخی از تجهیزات توسط مدیران دستگاه های دولتی خریداری و به کشور وارد می شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری خرید محصولات مشابه ایرانی از کشورهای خارجی حرام  کرده اند، گفت: متاسفانه برخی از مدیران دستگاه های دولتی اقدام به خرید وارد کردن محصول مشابه ایرانی می کنند، در صورتی که خرید این محصولات به منافع ملی کشور آسیب می رساند و این اقدام بر خلاف جریان اقتصاد مقاومتی در کشور است.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، این عمل به متخصص ایرانی و به مردم ایران ظلم است و باید رسانه ها در این زمینه وارد شوند و جلوی اقدام این مسئولان را با انتشار اخبار خود بگیرند.

سرکار  با اشاره به یکی از تخلفات دستگاههای دولتی ادامه داد: در حال حاضر یک واحد پتروشیمی که به مدت یک سال از محصولی در زمینه نانو کاتالیست ها استفاده کرده و با پرداخت ۳۰ درصد پیش پرداخت به شرکت ایرانی توانسته برای دومین بار این محصول را خریداری کند.

وی افزود: متاسفانه با تغییر مدیریت، مدیر جدید اقدام به بازگرداندن محصول ایرانی و خرید مشابه خارجی کرده است که این کار ظلم در حق متخصص ایرانی و فعالیت محققان در شرکت های دانش بنیان به شمار می رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا