بررسی تغییر ساختار دندان و فک انسان در طول تاریخ

پژوهشگران دانشگاه هاروارد به منظور بررسی و ترسیم روند تکاملی آرواره ، فک و دندان های انسان از ابتدای تا دوران معاصر ،  در حال مطالعه روند تکاملی دندان ها و فک اجداد انسان امروزی هستند . سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده تانیا اسمیت Tanya Smith قرار دارد . وی در این رابطه اعلام کرد : " مطالعات ما نشان می دهد ، دندان های انسان نماهای نوجوان به روشی متفاوت از رشد دندانی میمون ها و انسان های مدرن امروزی  ، رشد می کرد . "

ابن پژوهشگر ارشد دانشگاه هاروارد در ادامه توضیحاتش  افزود : " ما در تحقیقات خود سن مرگ 16 فسیل مختلف به دست آمده از انسان های اولیه را که در فاصله زمانی یک میلیون سال پیش تا 4 میلیون سال پیش زندگی می کردند ، مورد ارزیابی و محاسبه قرار دادیم . در این مطالعات مشخص شد که نحوه زندگی این انسان ها چه تاثیری روی رشد دندان های آن ها داشته و همچنین تفاوت های این دندان ها با دندان شامپانزه هائی که در همان دوران زندگی می کردند چیست . "

در این مطالعات اسمیت و همکارانش بر خلاف روش های پیشین ، به جای برش زدن دندان ها و مطالعه ساختار درونی آن ها ، از تکنولوژی جدید عکسبرداری با اشعه ایکس پر قدرت استفاده کرده اند . این سیستم تقویت شده ، قادر به دریافت تصاویر دقیق و با کیفیت بالا از ساختار درونی دندان های فوق است .

در ادامه و پس از دریافت این تصاویر ، پژوهشگران با شمارش خطوط رشد روزانه دندان ها قادر به تعیین دقیق سن هر یک از نمونه های فسیلی شدند . نتایج این مطالعات حاکی از وجود تنوع گسترده و حیرت آور رشد دندان ها در بین فسیل های مختلف شد .

تانیا اسمیت در پایان سخنانش اعلام کرد : " هر یک از این نمونه های فسیل شده را باید به صورت مجزا و جداگانه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار داد زیرا هرکدام از ان ها دارای خط سیر تکاملی ویژه و خاص خود هستند . این نمونه ها قابل مقایسه با هیچ کدام از حیوانات مشابه کشف شده نیستند . "