70 درصد آتش سوزی ها در جنگل های زاگرس رخ می دهد

خداکرم جلالی روز سه شنبه در نشست مدیریت پیشگیری از آتش سوزی استان ایلام، افزایش گرما، تغییرات اقلیمی و عامل انسانی را از علل بروز حریق در عرصه های طبیعی دانست.
وی گفت: بروز آتش سوزی در عرصه های طبیعی، جنگل ها و مراتع به یک چالش ملی تبدیل شده است.
جلالی با بیان اینکه 95 درصد آتش سوزی های کشور به علت عامل انسانی و به طور مشخص بی احتیاطی رخ می دهد، تاکید کرد: باید در این زمینه آموزش های لازم به مردم داده شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خواستار هماهنگی و مشارکت همه دستگاه ها برای رفع این معضل شد و گفت: همه دستگاه های کشوری و لشکری باید در زمینه پیشگیری از آتش سوزی در عرصه های طبیعی مشارکت کنند.
جلالی افزود: یکی از مهمترین مباحث و سیاست های راهبردی سازمان مشارکت دادن مردم در حفاظت از عرصه های ملی است که سال گذشته مدیریت پنج میلیون هکتار از اراضی ملی به مردم و جوامع محلی واگذار شد و سال جاری نیز در صدد هستیم 10 میلیون هکتار دیگر واگذاری اراضی مردمی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه هدف ما استفاده از ظرفیت جوامع محلی است، یادآور شد: تجربه ثابت کرده که هر جا مدیریت اراضی در دست مردم بوده کاهش بلایا و مخاطرات زیست محیطی برای این عرصه ها نیز کاهش قابل توجهی داشته است.
جلالی افزود: اما در واگذاری اراضی به مردم باید موارد و فاکتور های مهمی چون توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی پایدار هم در نظر گرفته شود و البته فرهنگ سازی حفاظت از عرصه ها باید با کمک رسانه ها اشاعه یابد.
وی در خصوص تامین تجهیزات خاموش سازی آتش در کشور نیز اظهار کرد: در زمینه پیشگیری از آتش سوزی ناوگان های زمینی اطفای حریق گروهی و انفرادی با وجود محدودیت های مالی ناشی از تحریم و پیامدهای آن در حد توان تجهیز شد و علاوه بر تامین چند هزار تجهیزات انفرادی و گروهی، 226 خودرو مجهز به تجهیزات اطفای حریق هم خریداری شده است.
وی ابراز امیدواری کرد: با وجود اقدامات پیشگیرانه ای چون ایجاد آتش بر، گشت و مراقبت، احداث برجک های دیده بانی در عرصه های طبیعی در سال جاری آتش سوزی های بزرگ و خسارت زا نداشته باشیم و آتش در همان مراحل اولیه خاموش شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: مراقبت از عرصه های ملی موضوع مهم سازمان و مسئولان کشوری و استانی است و در این راستا کانون های بحرانی مستعد آتش سوزی شناسایی شده است.
وی از راه اندازی سامانه ماهواره ای در مرکز سازمان خبر داد و افزود: این ماهواره برای رصد عرصه ها برای وقوع آتش سوزی های بزرگ، بروز پدیده گرد و غبار و نیز تغییرات گیاهی و جنگلی به کار می رود.
جلالی یادآورشد: یکی از موارد مورد نیاز بهره مندی از ناوگان اطفای حریق هوایی در مواقع آتش سوزی است که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشوربه علت نبود امکانات و منابع مالی با سازمان نیروهای مسلح و مدیریت بحران کشور توافق نامه ای امضا کرده است و ستاد بحران کشور نیز هرینه استفاده از بالگردها در مواقع بروز آتش سوزی تامین می کند.
وی با بیان اینکه 6 پایگاه هوایی اطفای حریق در کشور در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: یکی از این پایگاهها با حضور یک فروند بالگرد در استان ایلام مستقر می شود که با استفاده از این بالگرد به مناطق صعب العبور دسترسی آسان تر خواهد بود.
این نشست با حضور فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی، مدیر کل دفتر جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، استاندار و معاونان وی، فرمانداران شهرستان های تابعه استان و برخی از مدیران و مسئولان دستگاه های اداری، نماینده انجمن های مردم نهاد زیست محیطی و اصحاب رسانه استان در سالن نشست های استانداری ایلام برگزار شد.
به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای 640 هزار هکتار اراضی جنگلی است که سال گذشته بیش از یک هزار هکتار از این جنگل ها طعمه آتش شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا