اگر از طرح های علوم پایه حمایت نکنیم ،زیرساخت ها دچار مشکل می‌شود

با توجه به نقش بی‌بدیل توسعه علم و فناوری در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور بر لزوم افزایش فعالیت‌های علمی و فناورانه کشور و به دنبال آن افزایش تخصیص منابع مالی و تمرکز روی طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا امروز نقش پررنگی را دراین حوزه داشته است.دراین خصوص دکتر پیمان صالحی به خبرنگار سیناپرس گفت: طراحي،برنامه ريزي و ساماندهي طرح‌هاي كلان ملي به عنوان يكي از محورهاي اساسي فعاليت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است كه در بخش هاي مختلف، زمينه ساز تحرك دراز مدت و پيشرفت و توسعه پايدار علم و فناوري در كشور خواهد بود .

وی تاکید کرد:این توسعه  با هدف رفع نيازهاي داخل كشور و حضور در رقابت‌هاي جهاني و ايجاد هم‌افزايي علم و ثروت از طریق كسب مهارت‌هاي انساني،سازماندهي و تقسيم كار ملي و طراحي و تدوين از طريق اجراي طرح های ملي و هم افزايي سرمايه‌هاي انساني،مالي و ساير امكانات كشور در عرصه‌هاي مختلف انجام مي‌شود.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص حمایت از طرح های کلان ملی، افزود:  مرکز طرح های کلان ملی فقط حوزه فناوری‌هایی که قابلیت تجاری سازی دارند را پشتیبانی می‌کند.یکی از ویژگی‌های این طرح‌ها این است که برای اولین بار در ایران اجرایی شوند و استراتژیک باشند. همچنین ا طرح های کلا ملی اثر بخشی ملی و بین المللی داشته باشند.

دکتر صالحی در خصوص نوع حمایت این مرکز از طرح های کلان ملی خاطرنشان کرد: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این طرحها به صورت پرداخت وام پشتیبانی می‌شوند و کمتر کمک های بلاعوض را دارند، زیرا هدف ما تجاری سازی است و اگر بخواهیم کمکی هم کنیم بعداز تجاری سازی به عنوان تشویق صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: مکانیزم های مختلفی برای طرح های کلان ملی وجود دارد . سازمان‌ها طرح هایی را ارئه می‌دهند ومعاونت از میان آنها طرح هایی را که به تجاری سازی منجر می شود حمایت می‌کند  در حال حاضر بخش عمده‌ای از طرح های کلان ملی در دو سبد بزرگ تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارویی قرار دارد.

صالحی گفت: از این نظر می‌گویم سبد، زیرا مواد اولیه دارویی با 60طرح دراین حوزه وجود دارد که بسیاری از این طرح‌ها جاری است و بسیاری دیگر به عنوان مثال تولید 11رادیو دارو، به بهره برداری رسیده اند.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  خاطر نشان کرد: سعی مابر این است که بخش خصوصی در این حوزه پا به میان بگذارد و طرح های فناور محور درحوزه خصوصصی-عمومی و دولتی هستند را استخراج کنیم و ترجیح این است که مجری بخش خصوصی باشد  ودرنهایت به مجری وام قرض الحسنه داده می شود تا تداوم تجاری سازی را داشته باشیم اما نهاد های مختلف نیز دراین راستا کمک می‌کنند.

صالحی گفت: در مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری ،معاونت علمی و فناوری  در حال حاضر بیش از یکصد طرح را پشتیبانی می کنیم که از جمله آنها طرح رصد خانه ملی و کشتی اقیانوس پیماست که ازحوزه طرح های خاص بودند.همچنین حدود 100طرح جاری داریم و در مدت 5سالی که فعالیت های مرکز شروع شده است طرح هایی که پشتیبانی کرده  و به تجاری سازی رسانده ایم.

در مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری ،معاونت علمی و فناوری  در حال حاضر بیش از یکصد طرح را پشتیبانی می کنیم که از جمله آنها طرح رصد خانه ملی و کشتی اقیانوس پیماست که ازحوزه طرح های خاص بودند

وی در پاسخ به اینکه چرا رصد خانه ملی و کشتی اقیانوس پیما هنوز به نتیجه و بهره برداری نرسیده است،گفت: رصدخانه ملی طرح بسیار بزرگی است و از ابتدا مشخص بود که بودجه زیادی را می‌طلبد .اما بخش هایی را که در حیطه وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود به طور کامل انجام شده است و حتی متممی بعداز بازدید معاون محترم علم و فناوری ،دکتر ستاری در نظر گرفته شد و بودجه ای نیز برای تکمیل تامین گردید. اما  بخش دیگر این پروژه را سازمان مدیریت برنامه ریزی باید تامین کند که در حال حاضر در بودجه 1395کشور اسم آن آمده و ردیف مجزایی  برای آن در نظر گرفته شده است؛ امیدواریم مبلغی که پیش بینی شده تامین شود تا بتواند این طرح  حرکتش را انجام دهد.این طرح طرحی نیست که یکباره بتواند عملی گردد.

صالحی با اشاره به طرح های آمده به این مرکز گفت: معاونت علمی بیشتر در حوزه فناوری فعالیت داشته است اما بعضی حوزه های علوم پایه در کشور ما که نیاز به پشتیبانی ویژه دارد .این مرکز در طرحهایی چون رصد خانه و شتابگر ملی به دلیل عظمت طرح ها پشتیبانی های لازم را کرده است زیرا ما معتقدیم  اگر از حوزه علوم پایه حمایت نکنیم شاید این حوزه ابتر بماند و بعدها مشکل پیدا کنیم، زیرا اینها زیرساختهایی هستند که برای اتفاقات علمی بعدی در کشور مورد نیاز است. بنابراین طرح هایی محدود در حوزه علوم پایه و طرح هایی بنیادی وجود دارد که نیاز است به آنها ورود پیدا کنیم .ناگفته نماند این طرح های بزرگ و اقتدار آفرینانه جای کار دارد.

صالحی همچنین درادامه خاطر نشان کرد: در مورد کشتی نیز باید بگویم که آماده بهره‌برداری است .کشتی در آب است و درحال گذراندن تست هایی است .همچنین بنای کشتی کاملا تمام شده اما تجهیزات تحقیقاتی خاصی می‌خواهد نیاز به چند میلیارد تومان پول دارد و امیدواریم در بودجه 95 نیز به آن تعلق بگیرد تابتوانیم از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه ها را تامین کنیم .

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در باره  به بلوغ رسیدن این مرکز گفت: ماموریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کم کم به سمت فناوری آمده  است. در یک برهه ای مقام معظم رهبری وقتی دستور تاسیس معاونت را دادند معاونت ماموریت هایی داشته است که بعداز مدتی در تعاملی که باوزارت خانه‌ها به خصوص وزارت بهداشت و وزارت علوم داشته توانست حمایتهای خوبی را انجام دهد و بعداز انکه ماموریت اصلی ما پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان شد قسمت های دیگر به سمت فناوری آمدند و امروز معاونت به بلوغ رسیده است. در پایان امیدوارم امسال که سال اقدام و عمل است را به بهترین نحو محقق کنیم.

گزارش: فرگل غفاری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا