تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی با روش تلفیقی

محمد رضا دیمه، یکی از اعضای شرکت دانش بنیان شمیم شریف در گفت و گو با سیناپرس گفت: شرکت ما در زمینه تولید دستگاه ECF(سیستم جدید تصفیه پساب های صنعتی به روش الکتروشیمیایی) و دستگاه های ازن ژنراتور فعالیت می کند. هر دوی این دستگاه ها برای تصفیه آب، فاضلاب و هوا کاربرد دارند. هم اکنون ما توانسته ایم با ترکیب و تلفیق این دو دستگاه بسیاری از مشکل‌های مرسوم سیستم تصفیه پساب ها را برطرف کنیم.

وی درباره دستگاه ازن ژنراتور گفت: وظیفه اصلی این دستگاه تولید گاز ازن است؛ ازن مولکول سه اتمی اکسیژن است و به عنوان قوی‌ترین اکسنده و ضد عفونی کننده در جهان شناخته شده است. این گاز به دلیل ساختار ناپایداری که دارد، پس از انجام ضدعفونی و گذشت مدت زمان کوتاه به اکسیژن تبدیل می شود بنابراین باقیمانده‌ای بر جای نمی گذارد. این خصوصیت خارق العاده ازن موجب استفاده گسترده آن شده و ازن را در گروه ضد عفونی کننده های ارگانیک قرار داده است.

وی به اهمیت ساخت این دستگاه در کشور اشاره کرد و افزود: امروزه ازن نقش اصلی در تصفیه آب و فاضلاب دارد. تصفیه پساب های صنعتی، آب های فرایندهای صنعتی( برای استفاده مجدد)، آب های راکد، آب برج های خنک کننده، آب خانه های شهری، فاضلاب بهداشتی و… کاربرد دارد. استریل کردن تجهیزات بیمارستانی، اتاق های عمل، وسایل آزمایشگاهی و استفاده در خشکشویی های صنعتی، بیمارستانی، از بین برنده رنگ در صنایع نساجی، کارخانه های تولید نشاسته، قند ، شکر و قالی شویی ها از دیگر کاربردهای آن در صنایع مختلف است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از کاربردهای مهم ازن در صنعت دام و طیور است. ازن با از بین بردن ویروس جنون گاوی، تب برفکی، قانقاریا، برونشیت و آنفلوآنزای مرغی و همچنین حذف بو( با از بین بردن آمونیاک، ترکیبات آروماتیک و ترکیبات گوگرد دار)، نداشتن باقیمانده مضر، نابودی انواع ویروس، باکتری، کپک و کیست، کاهش تلفات، کاهش مصرف دارو و …  باعث ضد عفونی و سالم سازی آب شرب می شود. همچنین ازن می تواند کاهش سختی آب و ضد عفونی خوراک دام و طیور( افزایش ماندگاری، دفع آفات و حشره ها، عدم تاثیر بر کیفیت غذایی) شود.

وی بیان کرد: همچنین ازن در صنایع غذایی نیز کاربرد زیادی دارد. ازن در صنایع غذایی می تواند برای ضد عفونی آب ورودی( اکسیداسیون ترکیبات آلی و حذف رنگ، طعم و بوی آب)، ضد عفونی پت‌ها و بطری‌ها، بسته بندی و نگهداری مواد غذایی( ازن باعث کاهش بیش از 80 درصد قارچ‌ها در بسته بندی مواد غذایی می‌شود)، شست و شو و ضد عفونی مواد گوشتی شامل مرغ، ماهی و گوشت گاو، شست و شو و ضد عفونی میوه و سبزی ها، تصفیه فاضلاب صنایع غذایی و استفاده مجدد از آن، تصفیه آب با آلودگی بالای کشتارگاه‌ها، ضد عفونی لاشه گوشت سفید و قرمز کاربرد داشته باشد.

دیمه همچنین در خصوص دستگاه ECF نیز گفت: از این دستگاه به عنوان یک پیش تصفیه برای فرایند تصفیه فاضلاب استفاده می شود. ما اکنون با این فرایند پیش تصفیه توانسته ایم به شرکت های صنعتی برای تصفیه فاضلاب شان کمک کنیم. فاضلاب‌های این شرکت ها اکنون بدون داشتن عوارض قابل خروج به محیط زیست هستنند.

وی تصریح کرد: این دستگاه در صنایع نساجی، کاشی و سرامیک، سنگ بری، قالیشویی، واحدهای پتروشیمی، کارواش، کاغذ و مقوا سازی و همچنین صنایع لبنی، غذایی، دامداری ها ، واحدهای فراوری زیتون، واحدهای آبکاری کاربرد دارد.

وی ادامه داد: در این طرح انعقاد و شناورسازی الکتریکی با استفاده از آند قربانی شونده به طور گسترده ای برای حذف ذرات معلق، ترکیب های آلی، رنگ، یون های فلزی و آنیون های غیر آلی و انواع ترکیب های مختلف از آب و فاضلاب مورد بررسی قرار گرفته است.

وی به مکانیزم کلی انعقاد و شناور سازی الکتریکی اشاره کرد و گفت: لخته های ایجاد شده توسط این فرآیند بسیار بزرگتر از لخته های ایجاد شده از مواد منعقد کننده شیمیایی بوده و شامل پیوندهای آبی محدود و همچنین مقاوم به اسید با پایداری بیشتر است. گازهای تولیدی حاصل از فرایندهای شیمیایی الکترود کاتد و آند( به ویژه هیدروژن تولیدی در کاتد) از طریق شناور سازی به حذف بهتری از آلاینده ها منجر می شود.

وی همچنین به مزایای انعقاد و شناور سازی الکتریکی بر سایر روش های تصفیه اشاره کرد و گفت: هزینه نصب و راه اندازی بسیار پایین در مقایسه با سیستم های متداول تصفیه، کاهش هزینه های بهره برداری و هزینه های جاری سیستم تصفیه، نیاز داشتن به حداقل فضای ممکن برای نصب و راه اندازی، کاهش استفاده از مواد شیمیایی مصرفی، کاهش سطح زمین مورد نیاز تصفیه خانه، سهولت در آبگیری و مدیریت لجن، نیاز نداشتن به اپراتور حرفه ای، تجیهزات ساده و راهبردی آسان، بهره برداری خودکار و پیوسته، کاهش تعداد واحدهای فرآیندی تصفیه خانه، داشتن کمترین مشکل بهره‌برداری در مقایسه با روش‌های شیمیایی و بیولوژیکی از جمله مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا