تلاش دانشمندان برای تقویت سلول های ایمنی بدن

سلول های ایمنی نقش مهمی در نگهداری ، تعمیر و بازسازی سلول های بدن انسان داشته و زمانی که بدن دچار هر نوع آسیب دیدگی می شود، سلول های ایمنی با ایجاد التهاب در آن بخش از بدن نسبت به آن آسیب دیدگی واکنش نشان داده و از بروز عفونت ها پیشگیری کرده و تلاش می کنند تا بافت های آسیب دیده، ترمیم شوند.

این پژوهش ها گام بزرگی در مسیر ایجاد روش درمانی جدیدی است که طی آن به وسیله دستکاری مصنوعی ، سلول های ایمنی بدن در فعل و انفعال مبارزه با سلول های مهاجم و عفونت ها، قدرتمندانه تر عمل کرده و آسیب نمی بینند .

در همین رابطه هلن ویوز سرپرست این تیم پژوهشی و استاد دانشگاه بریستول در بریتانیا اعلام کرد: اگر چه عمدتا فعالیت های سیستم ایمنی بدن  مفید است اما در برخی موارد مانند بیماری های تصلب شرائین، سرطان و یا ورم مفاصل، عملکرد نادرست این سلول های ایمنی یا شدت واکنش این سلول ها خود عامل بروز مشکل در افراد می شود.

نتایج این پژوهش ها نشان می دهد که سلول های ایمنی بدن به صورت فعال اقدام به خوردن سلول های مرده و مجاور زخم و عفونت ها می کنند و این عمل با هدف پیشگیری از انتقال بیماری و عفونت به سایر سلول ها رخ می دهد. در این عملیات، سلول های ایمنی اقدام به ساخت حافظه مولکولی از غذای خود کرده و این حافظه می تواند نحوه عملکرد و نوع رفتار سلول های ایمنی را مشخص کند. عموما پس از مصرف این سلول های مرده و آسیب دیده، یک تابش کلسیمی در سلول ها رخ می دهد که در بسیاری از مواقع علاوه بر نابودی سلول های مرده و یا مهاجم ، سبب آسیب دیدگی خود سلول های ایمنی نیز می شود.

دانشمندان همچنین دریافتند که وجود سطح بالای این سیگنال ها در یک بخش بدن سبب جلب توجه سلول های ایمنی به آن قسمت شده و تجمع این سلول ها در آن موقعیت بیشتر می شود. در حقیقت بدون وجود این سیگنال ها، سلول های ایمنی قادر به تشخیص سلول های مهاجم نبوده و به صورت کور باقی می مانند.

این پژوهش ها گام بزرگی در مسیر ایجاد روش درمانی جدیدی است که طی آن به وسیله دستکاری مصنوعی ، سلول های ایمنی بدن در فعل و انفعال مبارزه با سلول های مهاجم و عفونت ها، قدرتمندانه تر عمل کرده و آسیب نمی بینند  .

پرفسور ویل وود پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی و محقق موسسه ولکام تراست بریتانیا در رابطه با اهمیت یافته های به دست آمده در این مطالعات اعلام کرد: این پژوهش یک پیشرفت هیجان انگیز در شناخت و درک ما از رفتار سلول های ایمنی بدن بوده و به کمک دستاوردهای این مطالعات، ما یک گام دیگر به نفوذ در رفتار سلول های ایمنی بدن نزدیک شده ایم که این مساله می تواند درمان بسیاری از بیماری های لاعلاج را ممکن کند.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی سلول Cell منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.