نقش‌های جدید ویروس در ژنوم انسانی

به گزارش باشگاه خبرنگاران،ژنوم انسان برنامه کار (bloe print) برای زندگی انسان است اما بیشتر این نقشه راهبردی حیات (یا برنامه سیستماتیک حیاتی) به صورت یک راز باقی مانده است.

محققان (GIS) به تازگی یافته‌اند که توالی‌هایی از ویروس‌ها که تاکنون فکر می‌شد بی‌استفاده‌اند، در چرخه‌های حیاتی سلولی رویان دخیل هستند. این قطعات ویروس که به تازگی یافت شده‌اند می‌توانند برای شناسایی انواع جدیدی از سلول‌های بنیادی رویانی استفاده شدند که این امکان فراهم می‌شود که تکامل انسان و بیماری‌های انسانی بهتر فهمیده شوند.

این توالی‌های ویروس مورد مطالعه به رترو ویروس‌ها شباهت دارند اما چون آن‌ها بخشی از ژنوم انسان هستند به عنوان (ERV) شناخته می‌شوند.

ERVها زمانی که فعال هستند می‌توانند از ورود کپی‌های DNA خود به ژنوم انسان جلوگیری کنند چون ERVها بیشتر به دنبال تکثیر DNA خودشان هستند. گاهی به آن‌ها DNA خودخواه گفته می‌شود. این ERVها می‌توانند خطرناک شده و ژن‌هایی را که برای حیات انسان ضروری‌اند خراب کنند.

در یک مطالعه جدید دانشمندان یافته‌اند که بسیاری از EVRها در سلول‌های اولیه رویانی فعال شده اما به جای ضرر رساندن ممکن است برای دوره‌ای از تکامل مفید واقع شوند.

ژن‌های ERV که فعال شده‌اند برای عملکرد به صورت RNA رونویسی می‌شوند. بنابراین دانشمندان RNAها را در سلول برای شناسایی ERVهای فعال جستجو می‌کنند.

دکتر جاناتان گوک مدیر این مطالعه می‌گوید: وقتی درباره سلول‌های رویانی تحقیق می‌کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از RNAها منشا ERV دارند ولی با وجود این RNAها اختلالی در فعالیت‌های سلولی ایجاد نمی‌شود.

بسیاری از ERVها تنها بخشی از ویروس‌های کامل هستند. RNAهای ERVها می‌توانند با RNAهای رترو ویروس‌ها بسیار متفاوت باشند.

در بسیاری از موارد RNAهای رونویسی شده از ERVها بخشی از RNAهای می‌شوند که از دیگر ژن‌ها رونویسی شده‌اند. بدین طریق ERVها ممکن است عملکرد جدید به دست آورند و بخشی از برنامه‌های کار (Blue Print) در حیات ما شوند.

نشان داده شده که ERVها نقشی در بیماری‌هایی مانند سرطان دارند. به دلیل این که بسیاری از ERVها در طیف وسیعی از مدل‌های سلول استفاده شده بیان نمی‌شوند و در موش‌ها وجود ندارند دانشمندان هنوز فهم زیادی در خصوص عملکردشان ندارند.

نتایج به دست آمده از این مطالعه فرصت‌های جدید بسیاری را برای فهم بهتر این که چرا و چگونه سلول‌های رویانی از سلول های بزرگسالان متفاوت‌اند، ارائه می‌دهند.

پژوهشگران در این تحقیق امیدوارند که راهی برای شناسایی ERVهای بیشتری در ژنوم انسان پیدا کنند که به این طریق خواهند توانست عملکرد ERVها و این که چطور در بیماری‌های انسانی نقش دارند را بررسی نمایند.