با قورت دادن آدامس چه اتفاقی در بدن می افتد؟

ترکیبات تشکیل دهنده آدامس عموما عبارتند از: شیرین کننده ها، طعم دهنده ها، مواد نرم کننده ای که به بافت آدامس قابلیت کش آمدن می دهند و رزین های خوراکی.  این رزین ها می توانند مصنوعی یا طبیعی بوده و عموما دارای ساختار مولکول های بزرگی هستند که پلیمر نامیده می شوند. در این گزارش تلاش می شود به بررسی اتفاقاتی که در بدن انسان پس از ورود آدامس به سیستم گوارش رخ می دهد، بپردازیم.

هیچ کدام از آنزیم های موجود در بدن انسان، قابلیت شکستن بافت های مولکولی پلیمر ها را نداشته و به این ترتیب، آدامس مورد نظر، همچنان در همان اندازه به مسیر خود در دستگاه گوارش ادامه می دهد. از سوی دیگر اسیدهای موجود در معده و سیستم گوارشی انسان نیز قابلیت حل کردن پلیمر را نداشته و تاثیر چندانی در بافت های این ماده نخواهند گذاشت و بافت پلیمری آدامس به خوبی در برابر این اسیدها مقاومت خواهد کرد.

نخستین گام هضم غذا، جویدن آن در دهان و خرد کردن مواد غذائی به ذرات کوچک تر است. برای آدامس تحت هیچ شرایطی این اتفاق نخواهد افتاد و طبیعتا در همین گام اول و زمانی که شما آدامس را قورت می دهید، لقمه ای بزرگتر از حد طبیعی و استاندارد بلع  برداشته اید.

در ادامه و همزمان با ورود مواد غذائی به معده؛ آنزیم های ترشح شده توسط این عضو بدن اقدام به شکستن مولکول های موجود در مواد غذائی می کنند تا جذب ان ها برای بدن آسان تر باشد. اما هیچ کدام از آنزیم های موجود در بدن انسان، قابلیت شکستن بافت های مولکولی پلیمر ها را نداشته و به این ترتیب، آدامس مورد نظر، همچنان در همان اندازه به مسیر خود در دستگاه گوارش ادامه می دهد. از سوی دیگر اسیدهای موجود در معده و سیستم گوارشی انسان نیز قابلیت حل کردن پلیمر را نداشته و تاثیر چندانی در بافت های این ماده نخواهند گذاشت و بافت پلیمری آدامس به خوبی در برابر این اسیدها مقاومت خواهد کرد.

آدامس فوق الذکر در ادامه مسیر خود وارد بافت روده کوچک و بزرگ شده و به همین ترتیب و بدون هیچ تغییر ساختاری به مسیر خود ادامه خواهد داد. در نهایت این آدامس از طریق روده بزرگ دفع شده و از بدن خارج می شود. به این ترتیب شاهد هستیم که مدت زمان اقامت آدامس در سیستم گوارشی انسان ، هفت سال نبوده و نهایتا چند روز به طول خواهد انجامید اما در نظر داشته باشید که این ماده غیر طبیعی فشار نامتعارفی به بدن وارد کرده و سیستم گوارشی شما برای دفع آن با مشکلاتی رو به رو خواهد شد. پس بهترین توصیه این است که پس از جویدن آدامس ، آن را قورت نداده و  به سطل زباله بیاندازید.

منبع: ibtimes

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا