کشف یک جهان جدید در ورای سیاره نپتون

جسم 1994 JR1 با عرض 145 کیلومتر در فاصله بیش از پنج میلیارد کیلومتر از خورشید در کمربند کویپر قرار دارد.

این تصویر که در ماه آوریل توسط دوربین شناسایی دوربرد نیوهورایزنز ثبت شده، رکورد این فضاپیما را برای نزدیکترین تصاویر از اجسام کمربند کویپر که در نوامبر 2015 در فاصله 280 میلیون کیلومتری 1994 JR1گرفته شده بودند، شکسته است.

ناسا این جسم را باقیمانده‌ دوره‌ای از دوران اولیه منظومه شمسی خوانده است و دانشمندان امیدوارند بیشتر بتوانند این جهان جدید و سایر اجسام را در ماموریت‌های آینده بررسی کنند.

رصدهای جدید از یافته‌های ارزشمند زیادی برای دانشمندان برخوردارند. ترکیب تصاویر نوامبر 2015 و آوریل 2016 به آن‌ها اجازه خواهد داد تا موقعیت این جسم را در 1000 کیلومتری تعیین کنند.

مدار دقیقتر به محققان اجازه خواهد داد نظریه‌ای که سال‌ها پیش، این جسم را یک شبه‌ماه در اطراف پلوتو خوانده بود، رد کنند.

این ستاره‌شناسان همچنین دوره گردشی 1994 JR1 را مشخص کرده و تغییرات در نور ساطع شده از سطح آن را برای تعیین دوره گردشی 4.5 ساعته آن مشاهده کردند.

این رصدها یک تمرین عالی برای مناظر نمای نزدیک احتمالی از حدود 20 جسم باستانی‌تر کمربند کویپر هستند که ممکن است در چند سال آینده رخ بدهند.

فضاپیمای نیوهورایزنز پیش از این به ملاقات با سیاره کوتوله پلوتو و پنج قمر آن رفته بود. این فضاپیما در اول ژانویه 2019 از نزدیکی یک جسم دیگر کمربند کویپر یعنی 2014 MU69 عبور خواهد کرد. این جسم بسیار دورتر و کوچکتر از آن است که با رصدهای زمینی یا حتی تلسکوپ هابل بتوان آن را رصد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از ناسا، اگرچه نیوهورایزنز به سمت این جسم در حرکت است، اما به تائید تمدید ماموریت توسط ناسا نیاز است. در صورتی که این ماموریت تائید نشود، ناسا عملا فضاپیما را خاموش خواهد کرد.