ارتقای درمان لقاح مصنوعی با کمک قورباغه‌ها

به گزارش ایسنا و به نقل از مجله Physical Chemistry B، قورباغه‌های جنگلی شرقی که بومی جنگل‌های شمالی در آمریکا هستند، می‌توانند در دماهای تا منفی هشت درجه سلسیوس زمستان دوام بیاورند.اگرچه این حیوانات در این زمان منجمد می‌شوند، اما می‌توانند در بهار خود را گرم کرده و بدون هیچگونه عوارض منفی بر روی سلامتشان، به زندگی ادامه دهند.

این قابلیت منحصربفرد در قورباغه‌های جنگلی شرقی است که محققان دانشگاه لیدز را برای تقلید از آن به منظور ارتقای روش‌های ذخیره‌سازی انجمادی که معمولا برای مواد غذایی، داروها و درمان‌های باروری مورد استفاده هستند، به تکاپو انداخته است.

روش‌های کنونی برای ذخیره‌سازی درمان‌های لقاح مصنوعی اغلب منجر به از دست رفتن نمونه می‌شود زیرا همه سلول‌های ذخیره شده نمی‌توانند احیا شوند.اگرچه در سالهای گذشته چندین روش ضد انجماد برای ذخیره‌سازی درمان باروری توسعه یافته، اما به اندازه ضدیخ‌های طبیعی (cryoprotectant) که مواد شیمیایی کاهش‌دهنده آسیب سلولی طی انجماد و یخ‌گشایی هستند، موثر نبوده‌اند.محققان برای حل این مشکل، یک ترکیب طبیعی موسوم به گلیسیرین را شناسایی کردند که قورباغه‌های جنگلی شرقی و سایر حیوانات از آن برای کمک به حفظ خود در برابر دماهای بسیار سرد استفاده می‌کنند. آن‌ها دریافتند وقتی گلیسیرین در معرض آب قرار گرفته و تا منفی 35 درجه سلسیوس سرد می‌شود، مولکول‌های آب را در خود حفظ می‌کند تا به یک شبکه یخی تبدیل نشوند. این مولکول‌های آب به اشکال با تراکم پائین تبدیل می‌شوند که بنظر برای انجماد آماده بوده، اما در حقیقت نیستند.

به گفته محققان، این بررسی به آن‌ها درک بهتری از خصوصیات بنیادی آب ارائه کرده است. نتایج این تحقیق از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به ایجاد سوالاتی در مورد وجود ضدیخ‌ها در موجودات زنده مانند قورباغه‌های جنگلی شرقی و چگونگی استفاده از این ترکیبات برای زنده ماندن کمک کرده‌ است.

گلیسیرین و سایرضدیخ‌های طبیعی از نقش مهمی در کمک به جلوگیری از ایجاد بلورهای یخ آسیب‌زننده در بافت‌ها و سلول‌ها در زمان ذخیره آن‌ها در دماهای زیر صفر برخوردارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا