حمایت از ۹۱ اختراع ایرانی برای ثبت در آمریکا

نصرت الله ضرغام امروز در دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ایران گفت: در سال گذشته توانستیم حدود ۴۸ کنگره را در کشور به صورت بین المللی و داخلی مورد حمایت قرار دهیم. در این ۴۸ کنگره، ۱۷۰ کارگاه آموزشی برگزار شد که به صورت میانگین ۱۰ نفر در هر یک از این کارگاه ها شرکت کرده بودند.

به گفته وی همچنین برآورد شده که ۱۷۰۰ نفر در برگزاری این کارگاه ها مشارکت داشته اند.ضرغام با تاکید بر اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در راستای حمایت از ظرفیت های بالقوه و تبدیل آن به ظرفیت های بالفعل تلاش می کند، گفت: حتی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در راستای تبدیل ظرفیت های بالقوه به ظرفیت های بالفعل از مدارس و مهدکودک ها و مربیان آنها نیز حمایت می کند زیرا این قشر جامعه می توانند در روند توسعه علمی کشور تاثیرگذار باشند.

وی افزود: معتقدیم اگر سطح دانش جامعه بالا رود، رشد علمی در همه زمینه ها فراهم خواهد شد به همین دلیل بنا داریم که در این صندوق بسته های آموزشی را که مربوط به سبک زندگی و آشنایی مردم با محیط زیست است تهیه کنیم تا در راستای دانش افزایی عموم مردم گام برداریم.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه قرن آینده قرن ذهن و خلاقیت است، گفت: آشنایی با سرمایه انسانی و نقش آن در رشد و پیشرفت کشور، آشنایی با سرمایه های اجتماعی  و … از برنامه های ما در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به شمار می رود که در این راستا با وزیر علوم و رئیس صدا و سیما بنا داریم اقداماتی انجام دهیم.

وی افزود: ما با داشتن ۲۰ درصد از بودجه تحقیقاتی، ۵.۶ درصد از تولید علم را در کشور به خود اختصاص داده ایم همچنین با توجه به اینکه ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد، توانسته ۱.۵ درصد در کل دنیا تولید علم داشته باشد.

وی با بیان اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در سال ۲۰۱۴ برترین حامی پژوهشی در ایران شناخته شده است گفت: ما از پروژه هایی حمایت می کنیم که در راستای تولید دانش، ساخت نمونه اولیه باشد، همچنین از اختراعات در سطح جهانی نیز حمایت هایی داریم.

ضرغام خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ برآورد کردیم که ۹۱ اختراع در سطح جهانی با حمایت صندوق به ثبت رسیده است. اینها ثبت پتنت آمریکایی شده اند.

وی با اشاره به همکاری های این صندوق با کشورهای خارجی گفت: ما توانستیم با بنیاد علم روسیه در زمینه مگاساینس کارهایی انجام دهیم؛ انجمن ژنتیک ایران می تواند پروژه های مشترکی با کشور روسیه در قالب این پروژه تعریف کند اما در این راستا از آنها حمایت خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: همچنین این صندوق تفاهم نامه ای با بنیاد علم چین در زمینه های نانو، علوم شناختی و انرژی های تجدید پذیر منعقد کرده است.

ضرغام با بیان اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بنیاد علم آلمان نیز در ارتباط است گفت: ما می توانیم با این کشورها پروژه های مشترکی را تعریف کنیم که اگر محققان ایرانی علاقه مند باشند می توانند در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنند تا صندوق نیز از آنها حمایت هایی داشته باشد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه همچنین ما از دانشمندان کشور که در زمینه پروژه های خاص فعالیت می کنند حمایت خواهیم داشت گفت: دانشمندان کشور که دارای کرسی های پژوهشی هستند را نیز مورد حمایت قرار می دهیم تا بتوانند پروژه های خود را به نتیجه برسانند؛ صاحبان کرسی می توانند  دو دانشجوی پسادکتری و دو استادیار زبان را در اختیار بگیرند تا با تشکیل یک تیم پژوهشی فعالیت خود را آغاز کنند.

تشکیل هسته های علمی در دانشگاه های کشور

ضرغام با اشاره به تشکیل هسته های علمی در دانشگاه های کشور گفت: در سال گذشته ۲۱ هسته علمی را تشکیل دادیم تا دانشجویان بتوانند در مسیری که استادان دانشگاه حرکت کردند راهنمایی شوند.

به گفته وی دانشجویان می توانند در این هسته های علمی از لحاظ علمی و اخلاقی جا پای استاد خود بگذارند.

وی با بیان اینکه همچنین صندوق از پایان نامه های ارشد و رساله های دکتری حمایت می کند، افزود: ۷۰ درصد پژوهشگران کشور با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در ارتباط هستند.

وی تاکید کرد: اخیرا تنوعی در منابع مالی این صندوق ایجاد شده که باعث شده هیچ پروژه ای را جواب منفی ندهیم و از همه پروژه ها حمایت کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا