فروش اولین میکروسکوپ الکترونی برای تصویربرداری از اتم‌ها

شرکت اف‌ای‌آی (FEI) با همکاری شرکت CEOS میکروسکوپ الکترونی عبوری با ولتاژ کم و قدرت تفکیک آنگسترومی (SALVE) ساخته است. FEI اعلام کرد که اولین نمونه از این میکروسکوپ را به دانشگاه اولم در آلمان فروخته که این میکروسکوپ به زودی تحویل این دانشگاه خواهد شد.
در این میکروسکوپ از اصلاح‌کننده Cc/Cs ساخت شرکت CEOS استفاده شده است. در ساخت این اصلاح کننده از همکاری دانشگاه اولم نیز بهره گرفته شده است.
در این میکروسکوپ از ولتاژهای پایین برای ایجاد انرژی 20 تا 80 کیلو الکترون ولت استفاده شده است. این محدوده ولتاژ بسیار پایین‌تر از ولتاژ میکروسکوپ‌های TEM رایج در بازار است. این کاهش ولتاژ موجب افزایش کنتراست شده و همچنین آسیب کمتری به نمونه وارد می‌شود. معمولا در نمونه‌های لایه نازک به ویژه ترکیبات زیستی، تابش شدید الکترون موجب تخریب یا آسیب دیدن نمونه می‌شود.
در این دستگاه انحرافات نوری و کروی اصلاح شده که با این کار تصویری با قدرت تفکیک اتمی بدست می‌آید. این میکروسکوپ امکان تولید الکترون‌هایی با انرژی نزدیک به هم را دارد که این کار موجب افزایش قدرت تفکیک می‌شود. همچنین آنالیز طیف‌سنجی برای تعیین ترکیب شیمیایی و بررسی حالت‌های پیوند و ساختار الکترونیکی نمونه در این محصول انجام می‌شود.
اوته قیصر از دانشگاه اولم و رهبر پروژه SALVE می‌گوید: « ما بسیار خوشحالیم که محصول جدیدی به بازار عرضه کرده‌ایم. با این دستگاه می‌توان ساختار اتمی را با قدرت تفکیک آنگسترومی مشاهده کرد کاری که تا کنون انجام آن به دلیل آسیب دیدن نمونه به سختی انجام می‌شده است. ما معتقدیم که این دستاورد جدید مسیرهای جدیدی برای تحقیقات در حوزه مواد نوین باز می‌کند.»
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،برت فرایتاگ از مدیران شرکت FEI می‌گوید: « ما بدون همکاری با شرکت CEOS نمی‌توانستیم این میکروسکوپ را بسازیم. یک کار گروهی عالی موجب تولید محصولی با کارایی بالا شد. نتایج اولیه بدست آمده با این میکروسکوپ فراتر از انتظار و پیش بینی‌ها بوده است.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا