تاثیر منفی آنتی بیوتیک های قوی بر عملکرد مغز

بنابر یافته های پژوهشی جدید، آنتی بیوتیک های قوی که قادر به کشتن باکتری های روده هستند می توانند از رشد سلول های جدید مغزی نیز جلوگیری کنند. محققان به تازگی دریافته اند که رشد سلول های مغزی در ناحیه هیپوکامپوس (ناحیه بسیار مهم در زمینه یادآوری و حافظه) به دلیل استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها کند می شود. البته می توان با انجام کارهایی نظیر ورزش کردن و مصرف پرو بیوتیک ها با این اثرات مقابله کرد.

دکتر سوزان آسو ولف (Susanne Asu Wolf) به عنوان یکی از راهبران این تحقیق در این باره بیان کرد: «ما دریافتیم که استفاده طولانی مدت از داروهای آنتی بیوتیک ممکن است بر روی عملکرد مغز تاثیر بگذارد؛ اما استفاده از پروبیوتیک ها و ورزش کردن می تواند شکل پذیری مغز را متعادل ساخته و به عنوان یک درمان واقعی در نظر گرفته شود.» محققان فعال در این تحقیق برای انجام پژوهش یاد شده به موش ها به حدی آنتی بیوتیک دادند که تمامی میکروب های روده آنها از بین رفت و سپس حافظه و مغز آنها را با موش های عادی مقایسه کردند.

این محققان به این نتیجه رسیدند که موش هایی که باکتری های سالم روده خود را نیز از دست داده بودند در انجام آزمون های مربوط به حافظه عملکرد ضعیف تری داشتند. هم چنین تولید سلول های جدید در مغز آنها نیز با دشواری هایی همراه شده بود. با این حال این موش ها با مصرف پروبیوتیک ها و ورزش کردن توانستند حافظه خود را تجدید کنند و علاوه بر این مغز آنها نیز شروع به تولید سلول های جدید کرد.

دکتر ولف در این باره اظهارداشت: «قدرت عمل بالای پروبیتیک ها بر روی سلول های Ly6Chi، نوروژنز و فرایندهای شناختی مرا تحت تاثیر قرار داد.» بسیاری از پژوهش ها هم اکنون اهمیت وجود باکتری های مفید روده و تاثیر آنها بر روی سلامت روانی انسان ها را مورد تایید قرار داده اند؛ به علاوه این باکتری ها می توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی ابتلای فرد به اضطراب و افسردگی نیز داشته باشند. همچین بر اساس مطالعات جدید پروبیوتیک ها می توانند اضطراب را نیز کاهش دهند و از بدتر شدن حالات مرتبط با غمگینی و ناراحتی در فرد جلوگیری کنند.

منبع: spring