طراحی هواپیمای ویژه پژوهش های قطبی

به تازگی دولت چین چند فروند  هواپیمای پژوهشی Basler BT-67 را که پیش از این  از سوی سایر کشورها نیز برای انجام پژوهش های علمی مورد استفاده قرار گرفته بود ،  از ایالات متحده امریکا خریداری کرد .  گزارش های رسیده از کشور چین نشان می دهد که اولین هواپیماهای پژوهشی بال ثابت چین به منظور انجام تحقیقات قطب جنوب آماده شده است . این هواپیماها که توسط یک تولید کننده امریکایی ساخته  شده اند ، به زودیو به طور رسمی  به مسوولان چینی  تحویل داده خواهد شد . بر اساس گزارش منابع چینی ، از این هواپیماهای جدید پژوهشی  در هیات اعزامی علمی قطب جنوب استفاده خواهد شد .  

بدنه این هواپیمای قرمز و سفید رنگ با آرم اداره اقیانوسی دولتی و CHINARE که نشان دهنده سفر ملی – پژوهشی قطب جنوب –  قطب شمال کشور چین بوده ، پوشیده شده است .

سان بو (Sun Bo) مدیر موسسه تحقیقات قطبی چین (Polar Research Institute of China) در این رابطه اظهار داشت که این هواپیما قادر است تا در ماموریت های حمل و نقل ، عملیات نجات و سفرهای پژوهشی به کار گرفته شود . او در ادامه گفت : این هواپیما با لوازم و تجهیزات پژوهشی همانند سیستم رادار یخ ، دستگاه اندازه گیری غلظت هوابرد ، مغناطیس هوابرد ، پردازنده سیستم رادار لیزری  و چند تکنولوژی دیگر روز دنیا  مجهز خواهد شد . پژوهشگران می توانند با استفاده از این دستگاه ها به بررسی ساختار و قطر یخ و بستر سنگ قطب جنوب پرداخته و همچنین آن ها را در تحقیقات دیگری از قبیل  نقشه برداری های  زمین شناسی و زمین شناسی زیست محیطی به کار برند .

لازم به ذکر است که این هواپیما با تایید دولت ، " عقاب سفید 601 " (Snow Eagle 601) نامیده شده است .

گفتنی است شرکت هواپیمایی Kenn Borek Air  که یک شرکت کانادائی است ، به طور موقت و تا زمان آماده شدن نخستین گروه تکنسین های چینی ،  امور خدمات و عملیات هواپیماهای ثابت بال مذکور را بر عهده  خواهد داشت . در همین حال کشور چین آموزش خلبانان ، خدمه زمینی و پرسنل تعمیر و نگهداری چینی را سرعت بخشیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا