اطلاعات پزشکان و بیماران باید نسبت به حقوق متقابل خود افزایش یابد

دکتر ایرج فاضل روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مسائل حقوقی مواردی است که پیرامون طبابت به وجود می آید و پزشک و تیم پزشکی در آن دخیل هستند؛ 
بنابراین باید اطلاعات حقوقی پزشکان و جراحان در رشته های مختلف پزشکی در مورد حقوق قضایی خود افزایش یابد. 
رییس جامعه جراحان ایران افزود: درحال حاضر بسیاری از پزشکان آگاهی لازم در این زمینه ندارند و همین مسئله سبب بروز مشکلات حقوقی متعددی برای آنها شده است. 
فاضل با تاکید بر لزوم شناخت بیماران نسبت به حقوق خود در مقابل جامعه پزشکی نیز گفت: همچنین لازم است بیماران نسبت به حقوق واقعی خود نسبت به جامعه پزشکی آگاهی داشته باشند تا در صورت بروز مشکلی بتوانند از حق خود دفاع کنند. 
وی افزود: این حق بیمار است که اگر سوالی در ذهن دارد، برطرف کند و اگر کوتاهی از سوی پزشکی صورت گرفته باشد و بیمار احساس کند که حقی از او ضایع شده، باید حق خود را احقاق کند؛ اما این اشتباه است که بیماران به ارایه شکایت های بی مورد تشویق شوند؛ این سیاست بسیار گمراه کننده ای است که هیچ سودی به همراه نخواهد داشت. 
فاضل گفت: نتیجه این نوع دخالت ها منفی است و سبب می شود که عده ای از روی طمع برای گرفتن دیه شکایت کنند و جمعیت زیادی را در مسیر رسیدگی به شکایت خود به زحمت بیاندازد. 
وی اظهار کرد: اگر مشخص شود که شکایت از پزشکی بی اساس بوده است، پزشکان نیز حق دارند به دلیل اتلاف وقت و لطمه خوردن به آبرو و اعتبار خود از بیمار شکایت کنند و بیمار نیز باید پاسخگو باشد و همچنین باید دادگاهی باشد که به شکایت پزشکان رسیدگی کند. 
به گفته محسن خلیلی قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران، در دادگستری و نظام پزشکی 40 تا 45 درصد شکایات منجر به صدور کیفرخواست می شود و پس از آن، پرونده ها به هیات های انتظامی ارجاع می شود.
وی گفته است: 50 تا 55 درصد هم در دادگستری و هم در نظام پزشکی شکایات بررسی می شود و نشان می دهد که جزو عوارض طبیعی بیماری بوده و قصور و تقصیر پزشکی نبوده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا