آلرژی پوستی با مصرف ماسک‌های غیرمجاز

دکتر محمد رضوانی، متخصص پوست وزیبایی در این خصوص گفت: استفاده از ماسک از جمله روش‌هایی است که از قدیم الایام کاربرد زیادی در زیبایی داشته به‌ طوریکه افراد بطور سنتی توصیه‌هایی نسبت به استفاده از ماسک به یکدیگر داشته اند. امروزه در کارخانجات معروف آرایشی وبهداشتی تولید کننده ماسک ، تأکید زیادی به استفاده از محصولات با پایه گیاهی می‌شود واین محصولات اغلب با استفاده از مواد طبیعی تولید می‌شوند .در واقعیت باید گفت که از این ماسک‌ها نباید انتظار معجزه داشت وتنها در کنار درمان‌های اصلی از آن‌ها می‌توان بهره برد.ماسک قدرت درمان ندارد چه ماسک‌هایی که رطوب رسان هستند وچه ماسک‌هایی که خاصیت روشن کنندگی دارند .

ماسک قدرت درمان ندارد چه ماسک‌هایی که رطوب رسان هستند وچه ماسک‌هایی که خاصیت روشن کنندگی دارند .

کاربردهای متنوع برای ماسک های مختلف

وی افزود:ماسک‌ها انواع مختلفی دارند. ماسک‌هایی که خاصیت روشن کنندگی دارند که باعث شفافیت بیشتر پوست می‌شوند وبا وجود ترکیبات لایه بردار در ساختار خود وعناصری که توان سلول‌های رنگدانه‌ای در پوست به نام ملانین را تقلیل می‌دهند موثر واقع میشوند. در ماسک‌های لایه بردار معمولا از اسیدهای میوه استفاده می‌شود که قادر به لایه برداری شیمیایی  به دلیل وجود آلفاهیدروکسی اسید در ترکیبات خود هستند. در ماسک‌های روشن کننده وجود ماده شیرین بیان وعصاره مرکبات خاصیت روشن کنندگی را ایجاد میکند .دسته دیگری از ماسک‌ها با عمل فیزیکی ومکانیکال باعث شفافیت سطح پوست می‌شوند این ماسک‌ها دانه‌هایی در ترکیب خود دارند که به صورت مکانیکی موجب سایش لایه سطحی پوست می‌شوند.نکته مهم در خصوص این اسکراب‌ها این است که دانه ساینده در آنها نباید بر سطح پوست ایجاد تیزی وزبری کند بلکه باید این دانه‌ها خیلی ریز وظریف باشند ولبه‌های تیز نداشته باشند.نمونه سنتی این اسکراب ها سفیداب حمام است که از گذشته مورد استفاده بوده وتنها به دلیل اینکه تولید آن بهداشتی نیست وممکن است خراش سطحی در پوست ایجاد کند توصیه به مصرف نمی‌شود وامروزه کرم‌های حاوی اسکراب این دو مشکل را حل کرده لیکن این محصولات نباید هر روزه مصرف شوند وبهترین توصیه مصرف 2 تا 3 بار در هفته است.

دکتر رضوانی درادامه گفت: دسته دیگری از ماسک‌ها قابض هستند ومعمولا برای جمع کردن منافذ پوستی به کار می‌روند.این ماسک‌ها کمک می‌کنند منافذ پوست بسته تر شده  وبه دلیل آزاد کردن اکسیژن باعث تمیز شدن محتویات درون منافذ پوستی  می‌شوند. ماسک‌های رطوبت بخش گروه دیگری از ماسک ها هستند از جمله این ماسک ‌ها می‌توان به آلوئه ورا وخیاراشاره کرد که رطوبت را به لایه سطحی پوست رسانده و ایجاد شادابی می‌کنند.موارد نام برده شده از پرمصرف ترین وپرطرفدارترین ماسک‌های موجود است لیکن تنوع ماسک ها بسیار بیشتر از چیزی است که عنوان شد.

عوارض استفاده از ماسک‌های میوه

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به این نکته که استفاده از عصاره میوه‌ها به عنوان ماسک توصیه نمی‌شود اظهار کرد: زمانیکه فرد از لایه بردارهای حاوی آ اچ آ و ویتامین سی استفاده می‌کند بهتر است به این امر واقف باشد که هر ماده ولو طبیعی که دارای این ترکیبات در بافت خود است مانند لیمو ترش مناسب  مصرف نیست. زیرا ph ماسک‌ها تعریف شده است به این معنی که این محصولات باید ph حدود 5ونیم میلی گرم داشته باشند لیکن ph لیمو ترش تازه به تنهایی تعریف شده نیست وباعث تحریک پوستی می‌شود.از طرفی برخی میوه‌ها به جهت حساسیت زا بودن ممکن است واکنش پوستی ایجاد کرده ومشکل ساز شوند؛مانند توت فرنگی که اغلب مورد استفاده به عنوان ماسک قرار می‌گیرد.بنابراین صرفا نمیتوان از میوه‌ها به عنوان ماسک استفاده کرد.از طرف دیگر معمولا افراد برای درمان مشکلات پوستی به عطاری‌ها مراجعه کرده ودر این اماکن اقدام به خریداری انواع واقسام محصولات مراقبتی پوست از جمله ماسک‌های گیاهی می‌کنند؛درحالیکه این گونه اماکن به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی در تولید محصولات برای خرید ومصرف مناسب نیستند وتوسط متخصصان رد می‌شوند.بعضا موارد بسیاری از بیماریهای پوستی بر اثر مصرف این محصولات گیاهی گزارش شده است که یکی از دلایل اصلی آن تجویز نادرست وغیرعلمی محصولاتی است که قطعا شرایط تولید مناسب را نداشته وتوسط افراد غیر مجرب توصیه شده است.

نکاتی که قبل از مصرف بهتر است بدانیم

دکتر رضوانی رعایت چند نکته را در خصوص استفاده از ماسک ضروری دانست وعنوان کرد: اولین نکنه این است که ماسک را نباید به عنوان محصولی درمانگر دانست و افراد باید متوجه این مسأ له باشند که ماسک روشی است که در کنار درمان اولیه نقش بهبود دهنده دارد. دومین نکته اینکه مصرف ماسک باید  تنها دو تا سه بار در هفته  باشد وبر اساس نوع پوست ونیاز فرد تهیه ومصرف شوداگر ماسکی برای یک فرد موثر بوده قطعا برای فرد دیگرمناسب نمی‌باشد وبهتر است به توصیه متخصص استفاده شود.اگر ماسک بیش از اندازه استفاده شود برای پوست مشکل ساز می‌شود.ماسک نباید به مدت طولانی بر روی پوست قرار بگیرد ومعمولا مدت زمان مناسب 10 تا 15 دقیقه است اگر بیش از زمان گفته شده بر روی پوست قرار بگیرد مشکللاتی را بوجود می‌آورد.

عوارض مصرف ماسک نامناسب

وی در انتها درخصوص مصرف نامناسب ماسک گفت:مهمترین عارضه‌ای که ماسک غیر اصولی بر پوست می‌گذارد،حساسیت پوستی است که این مسأله می‌تواند ناشی از یک حساسیت آلرژیک به ماسک باشد مانند توت فرنگی ویا براثر استفاده از لیموترش بر پوست باشد که حساسیت تحریکی است وبه دلیل مناسب نبودن PHلیمو بر روی پوست موجب تحریک میشود. در نتیجه بیشترین مشکل در این رابطه بر اثر حساسیت تحریکی تماسی ویا حساسیت آلرژیک است.نکته مهم اینکه حساسیت به یک ماده در تمام موارد در وهله نخست مصرف ایجاد نشده وممکن است به مرور زمان ایجاد شود.بنابراین افرادی که با چند بار مصرف یک ماده گمان میکنند حساسیتی به آن ماده خاص ندارند اشتباه کرده وباید به این نکته آگاه باشند که حساسیت در تمام موارد علائم خود را به یک باره نشان نخواهد داد.

 

گفتگو:اعظم صفایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا