آیا مثبت نگری منجر به موفقیت می شود؟

بسیاری از انسان ها از دوران کودکی شنیده اند که باید در مورد آینده مثبت نگر بود و این که در آینده به آرزوهای خود می رسند و اهدافشان را محقق می کنند. با این حال از لحاظ تجربی تفکر مثبت در مورد آینده همواره نویدبخش نیست و زمانی که هنگام تحقق رویاها و دستیابی به اهداف فرا برسد، می تواند مضر نیز باشد.

گبریل اوتینگن، روانشناس برجسته امریکایی، و همکارانش، دریافتند زمانی که در مورد این که چگونه زندگی مان را تغییر دهیم، خیالبافی می کنیم، در واقع خود را با اعتقاد داشتن به این موضوع که کار دشوار و سخت از پیش انجام شده، فریب می دهیم.

در یک مطالعه مشخص شد افرادی که در مورد کم کردن وزن خیالبافی مثبت می کردند، کمتر وزن کم کردند. همچنین فارغ التحصیلان دانشگاه که رویای موفقیت های بزرگ را در جستجوی شغل در سر می پروراندند، در سال های بعد، درآمد کمتری در مقایسه با همسن و سال هایشان داشتند. افزون بر این، بزرگسالان جوانی که در مورد آغاز یک رابطه با فرد مورد علاقه خود، مثبت ترین رویابافی را داشتند، کمتر در ایجاد رابطه موفق بودند.

در یک مطالعه مشخص شد افرادی که در مورد کم کردن وزن خیالبافی مثبت می کردند، کمتر وزن کم کردند.

در واقع بر اساس یافته های اوتینگن، این پدیده دارای توضیح زیستی است. وی گفت: ما دریافتیم افرادی که درباره آینده مثبت فکر می کردند، فشار خونشان پایین و بنابراین رلکس تر بودند. در واقع خیال های مثبت موجب می شود آن ها انرژی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف پیچیده تر و انرژی گیر را نداشته باشند.

اوتینگن معتقد است باید دوزی از واقعیت نیز به خیال و رویاهای افراد اضافه شود و وی شیوه WOOP  را پیشنهاد می کند که در شکل یک برنامه نرم افزاری رایگاه ارائه می شود. این شیوه از استراتژی موسوم به مقایسه (contrasting) ذهنی استفاده می کند که شامل تکمیل کردن رویاها و خیال های مثبت با حس واضحی از واقعیت است. به گفته اوتینگن، WOOP   خلاصه شده واژگان آرزو، نتیجه، مانع و برنامه ریزی در زبان انگلیسی است.

در واقع در این فرآیند، نخست باید آرزوی خود را بیان کرد، سپس در مورد نتیجه آن فکر کرد؛ در این مرحله بسیاری از افراد متوقف می شوند. اما شیوه WOOP فرد را بیشتر به سمت جلو هل می دهد و وی را بر آن می دارد در نظر بگیرد که چگونه می توان به هدف خاص رسید. در نهایت فرد باید برای موانع موجود برنامه ریزی کند.

تصور کردن در مورد هر دوی آینده مثبت و همچنین موانع درونی منفی به فرد در درک ماهیت کامل مانع کمک می کند. به گفته اوتینگن، چنانچه فرد بتواند بر آن مانع غلبه کند، می تواند در رسیدن به هدفش نهایت تلاش را داشته باشد. اما چنانچه مانع بیش از حد بزرگ یا دشوار باشد، مقایسه ذهنی به وی کمک می کند در مورد آن راه چاره ای بیندیشد یا تلاش را به زمان مطلوب تری به تعویق بیاندازد یا این که هدف مورد نظر را رها کند.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا