تهیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، آغاز راه تشکیل تمدن نوین اسلامی است

در ابتدای این مراسم دکتر هادی اکبرزاده دبیر علمی پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به جمع بندی محتوایی مقالات کنفرانس پرداخته و به ارائه پیشنهادات و انتقاداتی که در مقاله های کنفرانس در رابطه با پنج حوزه مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر ذکر شده بود، پرداخت.

در ادامه مراسم از فعالان عرصه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تقدیر شد و به ایراد سخنرانی پرداختند.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرمعزی، رئیس اندیشکده عدالت و عضو شورای عالی مرکز، مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همراهی نخبگان را یکی از رمزهای اصلی موفقیت برشمرد و گفت: دبیر علمی هوشمندی داریم که تاثیر به سزایی در موفقیت ما داشته است.

دکتر محمد سعید جبل عاملی رئیس اندیشکده آمایش بنیادین، عضو شورای عالی مرکز و استاد دانشگاه علم و صنعت، از دیگر کسانی بود که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت. وی در رابطه با رمز موفقیت خود گفت: همدلی و همراهی اعضا دلیل اصلی موفقیت ما بود. تلاش داریم به استعدادهای مربوط به نیروی انسانی بپردازیم تا بر مبنای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موفقیت سایه بیفکند.

دکتر غلامعلی افروز، رئیس اندیشکده خانواده، چهره ماندگار عرصه روانشناسی از دیگر کسانی بود که در این مراسم از وی تقدیر شد، نیز در این باره گفت: خانواده تنها نهاد فطری و بی بدیل انسان است و تلاش باید در این راستا باشد که همه برای خانواده باشند و خانواده برای همه. هم اندیشی و همدلی همه اعضا، انگیزه تلاش هدفمند و انگیزه قوی برای مشارکت در تحقق اهداف مرکز در کنار لطف خدا از دلایل موفقیت بوده است.

دکتر علیرضا صدرا، رئیس اندیشکده سیاست، عضو شورای راهبردی پژوهشگاه دفاع مقدس، نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: پشتکار نیروی علمی و پشتیبانی بی دریغ مرکز و در راس آنها دکتر واعظ زاده باعث شد در تولید ادبیات الگوی سیاسی و رشد کمّی قدم هایی برداریم. امروزه الگوگیری سیاسی در حال شکل گیری است و امیدواریم این کار ادامه پیدا کند و آماده شویم تا وارد الگوی تفصیلی شویم.

دکتر علیرضا عباسعلی زالی، رئیس اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذائی و منابع طبیعی و استاد دانشگاه تهران و وزیر سابق کشاورزی نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: ملموس بودن مشکلات در بخش کشاورزی و محیط زیست فراتر از خود آن بخش است و همه به عنوان یک مشکل عام با آن روبه رو هستند.

وی افزود: رئیس و دبیر مرکز که سالهاست ریاست علمی را به عهده دارند از نظر عاطفی، اجرایی و علمی مورد قبول همه است و این یکی از دلایل موفقیت مجموعه است. مجموعه اندیشکده از نظر تخصص ها مجموعه ای قوی است.

دکتر شهریار نیازی، دبیراندیشکده فرهنگ وعضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مراسم تقدیر از روسای اندیشکده ها گفت: تولید الگو فرآیندی متاثر از خرد جمعی است اما مشکلات و کاستی های الگو را می پذیرم و انتقادها را به خودم وارد می دارم. الگو یک فعالیت جمعی – علمی است بر این اساس، سیاست زدگی می تواند بلای فعالیت علمی باشد اگر مباحث متاثر از سیاست و جناح بندی های خاص شود بر خلاقیت ها اثر گذاشته و استعدادها را کور می کند.

علاوه بر این، دکتر محمد رحیم عیوضی، استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و رئیس پژوهشکده آینده پژوهی، نیز خاطرنشان کرد: تدوین الگو آغازی است برای حرکت ملی و نقشه راهی است که می تواند به گذشتن ما از گردنه های صعب العبور کمک کند. الگو با حمایت اساتید دانشگاه، حوزه علمیه و نخبگان به سرانجام رسیده است که می تواند در آینده ای نزدیک عملیاتی شود.

بر اساس این گزارش، دکتر محمد حسن روزی طلب، دبیراندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذائی و منابع طبیعی و محمد حسین ساجدی نیا، سرپرست دبیرخانه اندیشکده های خانواده و معنویت و حجت الاسلام والمسلمین شاکرین، معاون پژوهشهای میان رشته‌ای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از دیگر کسانی بودند که در این مراسم از آنها تقدیر شد.

رونمایی از تک نگاشت های مرتبط با کنفرانس

در ادامه مراسم اختتامیه از تک نگاشت های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، دکتر منوچهر فرج زاده با تک نگاشت تحلیل و تبیین مبانی نظریه ها و روش شناسی متعارف آمایش سرزمین، دکتر مصطفی تقوی و صابر منادی نوری با اندیشه پیشرفت، مسئله تمدنی انسان امروز در گستره ای چهارصد ساله، دکتر علی اصغر پورعزت و میریعقوب سیدرضائی      با اثر خود تحت عنوان بودجه بندی عدالت محور برای پیشرفت فرامنطقه ای، دکتر مهدی گلشنی با توسعۀ پایدار در پرتو جهان بینی اسلامی در این رونمایی شرکت داشتند.

همچنین، معرفت شناسي توسعه در سه دوره پيشامدرن، مدرنيته و پسامدرن اثر دکتر محمدتقی قزلسفلی و آمنه ميرخوشخو، تحلیل پیشینه عملیاتی و تجربیات (برنامه های) آمایش در کشورهای منتخب تک نگاشت دکتر مهدی صادقی شاهدانی، تحلیل انتقادی و آسیب شناسی برنامه های آمایش(برنامه ریزی آمایش) در ایران متعلق به مهندس رضا ابراهیمی از تک نگاشت های رونمایی شده در این مراسم بود.   

مهندس حسین آرامی  با اثر خود تحت عنوان آمایش سرزمین، تحلیل پیشینه عملیاتی و تجربیات در ایران، دکتر یحیی بوذری نژاد، ابوالقاسم میرزابابایی، مسلم طاهری و الهه مرندی    با مبانی انسان‌شناختی پیشرفت در حکمت متعالیه، دکتر حمزه نوذری  با تک نگاشت تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بررسی نسبت میان دین اسلام و توسعه، حجت الاسلام دکتر سعید فراهانی فرد ورحمان بایزیدی با اثر خود با نام آسیب شناسی الگوی بانکداری ایران و بررسی معضلات و  موانع اصلی اجرای بانکداری اسلامی مطابق با الگوي اسلامي ايراني پیشرفت، دکتر مهدی حسین زاده یزدی با علل انحطاط تمدن اسلامی از منظر استاد مطهری، دکتر باقر غباری بناب و دکتر فاطمه نصرتی با اثر خود تحت عنوان       بت پرستی به عنوان سرطان روانی- معنوی و پشنهادهای درمانی آن در گستره الگوی اسلامی ایرانی، دکتر مجید یاسوری با تک نگاشت آرمان شهر اسلامی، دکتر اکرم السادات حسینی با لزوم جایگزینی پارادایم حکمت به جای پارادایم مراقبت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نظام بهداشتی درمانی، دکتر علی اکبر ایزدی فرد و دکتر سید مجتبی حسین نژاد با تالیف فقه الکترونیک در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و دکتر عادل پیغامی    با تک نگاشت درآمدی بر اندازه گیری نابرابری و عدالت  و سنجه های رایج  آن و دلالت های آن برای شاخص‌سازی عدالت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز در این کنفرانس فعالیت داشتند.

شاخص های پیشرفت در حوزه خانواده تالیف دکتر خدابخش احمدی، ارزیابی وضعیت کشور در حوزه معنویت متعلق به دکتر بهزاد حمیدیه، مفهوم شناسی معنویت در غرب تالیف دکتر احمد شاکرنژاد و تعدیل شاخص توسعه انسانی با رویکرد اسلامی ایرانی پیشرفت از آثار دکتر علیرضا شکیبایی، صادق خزاعی، سمانه خاتمی و دکتر سید مهدی حسینی     از دیگر تک نگاشت های این مرکز بودند.

دکتر صادق واعظ زاده رئیس مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در پایان این مراسم گفت: باید توجه کرد که تمدن ها با خودآگاهی آغاز شده است. تمدن اسلامی و تمدن صنعتی هرکدام مطابق خودآگاهی مردم شکل گرفته است. بر این اساس تاکید می کنم، تمدن نوین اسلامی ایرانی هم باید با خودآگاهی آغاز شود.

وی تصریح کرد: تهیه الگوی اسلامی ایرانی به وسیله اندیشمندان و متفکران آغاز راه تشکیل تمدن نوین اسلامی است. توجه داشته باشیم این موضوع مقدمه ظهور تمدن عظیم اسلامی جدیدی است که بر اساس قابلیت های ملت عظیم مسلمان شکل می گیرد.

 

گزارش: مهرداد نصرتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا