تامین انرژی فناوری‌های پوشیدنی با چسب زخم خورشیدی

این سیستم تولید نیرو منعطف بر موانعی که فناوری‌های پوشیدنی کنونی تجربه کرده‌اند، غلبه می‌کند. این موانع شامل عملکرد الکتریکی متوسط و ماهیت انعطاف‌ناپذیر سیستم‌های فعلی هستند.

طی چند سال گذشته، محققان در سراسر جهان به تولید دستگاههای پوشیدنی پرداخته‌اند که انواع خدمات را ارائه می‌دهند، اما همه آن‌ها از یک نقص بزرگ رنج می‌برند و آن نیاز به برداشتن آنها برای شارژ باتری است. محققان در دستاورد جدید خود توانسته‌اند این مشکل را حل کنند.

آن‌ها با درک اینکه چسباندن یک باتری کامل حتی به اندازه یک نخود بر روی پوست غیرعملی است، یک نوع جدید از باتری را با برش یک باتری لیتیومی عادی به شکل کاشی‌های بسیار نازک و کوچک ساختند و سپس این کاشی‌ها را توسط سیم‌هایی برای تبدیل به یک باتری بزرگ به هم متصل کردند. این کاشی‌ها و سیم‌ها سپس درون یک ماده لاستیکی نرم قرار گرفته و سپس با یک لاستیک محکم تر دیگر پوشش داده شدند. نتیجه کار یک باتری ضدآب بسیار نازک و قابل کشش بوده که می‌تواند بر روی پوست به شکل یک باتری سیار قابل شارژ مجدد استفاده شود.

محققان برای نمایش عملکرد این باتری، یک دستگاه سنجش را با افزودن سلول‌های خورشیدی و چند حسگر زیستی و تراشه کوچک بر روی باتری ساختند. کل بسته می‌تواند مانند یک چسب زخم بر روی پوست اعمال شود و جریان ناتمامی از داده حسگر زیستی را ارائه کند. آزمایشات نشان داد که این دستگاه می‌تواند تا 30 درصد بدون از دست دادن قابلیتش کشیده شود.

به گفته محققان، از این باتری می‌توان در طیف گسترده‌ای از کاربردها و با انواع مختلف منابع نیرو استفاده شوند. برای مثال می‌توان از آن برای ذخیره انرژی ضبط شده از حرکات بدن یا گرما استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را درون پوشاک یا حتی جوراب تعبیه کرد تا حسگرها در تمام ساعات روز بدون نیاز به شارژ دستگاه، به ثبت سیگنال‌های بدن بپردازند.

به گزارش ایسنا به نقل از ABC آنلاین،این تحقیق در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.