ساخت باتری انعطاف پذیر برای فناوری های پوشیدنی

یکی از اصلی ترین موانع پیشرفت لوازم الکترونیکی انعطاف پذیر و فناوری های پوشیدنی، استفاده از باتری های لیتیوم یونی و طبیعت سخت و انعطاف ناپذیر این گونه از باتری ها است. هم اکنون دانشمندان موفق به ساخت ساختارهای توری انعطاف پذیری از سلول های منبع انرژی شده اند که می توانند با هر سطحی که در آن قرار می گیرند منطبق شده و حتی خود را نیز شارژ کنند.

این سازه توسط گروهی از محققان دانشگاه ایلینوی و به راهبری فردی به نام جان راجرز ساخته شده است. این سازه از یک سری باتری های لیتیوم یونی بسیار ظریف بهره می برد که با ماده ای بسیار نرم و لاستیک مانند به یکدیگر متصل شده اند. سیم های اتصال دهنده این سلول ها بسیار طولانی است و به همین دلیل نیز سازه یاد شده می تواند به تمامی جهات جم شده و بر روی سطوح مختلف قرار گیرد.

علاوه بر این محققان یاد شده سخت افزار جدیدی را نیز به این باتری افزوده اند که این سخت افزار شامل پنل های خورشیدی کوچک در بالای سلول های باتری و چندین حسگر در سراسر سطح ورق پلاستیکی یاد شده است. نتیجه این امر نیز ساخت دستگاه سنجش پزشکی خاصی شده است که اعضای این تیم آن را این گونه شرح می دهند: «این سیستم می تواند جریانی بی انتها از داده های مربوط به حسگرهای زیستی را فراهم بیاورد.»

در آزمایش های انجام گرفته بر روی این باتری، تیم تحقیقاتی یاد شده نشان دادند که این باتری می تواند به اندازه 30 درصد از طول واقعی آن کشیده شود و به طور همزمان کارایی خود را حفظ کند. ساخت این باتری می تواند مشکلات بسیار زیادی که در راه ساخت دستگاه های الکترونیکی انعطاف پذیر وجود داشت را از بین ببرد. علاوه بر این استفاده از سلول های خورشیدی در این باتری می تواند آن را به طور مجدد و بدون نیاز به منابع سنتی الکتریسیته شارژ کند اما باید به یاد داشت که این باتری هنوز بسیار قوی نبوده و فقط در دستگاه های کم مصرف قابل استفاده است.