کنترل سلامت زمین با استفاده از ماهواره ها

طی بیش از نیم قرن گذشته ماهواره ها دچار دگرگونی های اساسی شده اند. آنها دیگر صرفا ابزاری برای برقراری ارتباطات به شمار نمی آیند و حالا به ابزاری کاربردی برای طیف گسترده ای از امور تبدیل شده اند.

استفاده از نسل جدیدی از ماهواره ها به عنوان ابزاری مؤثر در کنترل سلامت محیط زیست زمین تازه ترین کاربردی است که برای این فناوری در نظر گرفته شده است و حالا گروهی از صاحبنظران این حوزه از سراسر جهان در جمهوری چک دور هم گرد آمده اند تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنند.

این سمپوزیوم در پراگ پایتخت جمهوری چک و با عنوان Living Planet Symposium به ابتکار آژانس فضانوردی اروپا ترتیب داده شده است.

می توان از ماهواره ها برای بررسی دقیق تحولات ساختاری جنگلها، روند جنگل زدایی در نقاط مختلف جهان، افزایش سطح آب اقیانوسهای جهان، فرسایش نواحی ساحلی جهان و همچنین آلودگی مناطق آبی جهان بهره گرفت

سیمونتا چلی از این آژانس فضانوردی می گوید: ماهواره ها به ابزاری منحصربفرد برای بررسی دقیق وضعیت سلامتی زمین تبدیل شده اند.

به عقیده این دانشمند و همتایانش، اکنون می توان از ماهواره ها در دورافتاده ترین نقاط زمین نظیر قطب شمال برای امور مختلفی از جمله اندازه گیری وسعت و ضخامت توده های عظیم یخ استفاده کرد.

درحقیقت این امکان فراهم شده که با دل بستن به داده های به دست آمده از ماهواره ها، پیش بینی های دقیقی درباره تغییرات آتی در قطبهای زمین انجام داد.

از آن گذشته می توان از ماهواره ها برای بررسی دقیق تحولات ساختاری جنگلها، روند جنگل زدایی در نقاط مختلف جهان، افزایش سطح آب اقیانوسهای جهان، فرسایش نواحی ساحلی جهان و همچنین آلودگی مناطق آبی جهان بهره گرفت.

مطالعه دانشمندان نشان می دهد که ماهواره ها تا 10 برابر سرمایه گذاری که جهت ساخت و پرتاب آنها صرف می شوند، بازگشت سرمایه به همراه دارند.

منبع: euronews

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا