تقابل موسیقی و ارتباط فرهنگ ها در دنیای باستان

تیمی از پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا به سرپرستی بیلی او فوگلو در بررسی های خود دریافتند که شیپورهای ویژه ای که امروزه در جنوب هند مورد استفاده قرار می گیرد، نمونه و مشابه سازهایی است که ساکنان قاره اروپا در عصر آهن از آن استفاده می کردند.

سنت های نواختن موسیقی در جنوب هند به ویژه سازهای شیپوری از جمله کومپو، نقش مهمی در شناخت فرهنگ موسیقیائی اروپای باستان در روزگار پیش از تاریخ  ایفا می کند. از سوی دیگر به دلیل این که در هند باستان ، سنت دور انداختن یا دفن آئینی سازها وجود نداشته و این سازها پس از بلا استفاده شدن بازیافت می شدند، یافته های باستانی از اسباب و آلات موسیقی در دوران پیش از تاریخ اروپا، می تواند ما را در شناخت فرهنگی هند باستان یاری کند.

این پژوهشگر استرالیائی در گفتگو با آزمایشگاه تجهیزات استرالیا اعلام کرد: سنت های نواختن موسیقی در جنوب هند به ویژه سازهای شیپوری از جمله کومپو، نقش مهمی در شناخت فرهنگ موسیقیائی اروپای باستان در روزگار پیش از تاریخ  ایفا می کند. از سوی دیگر به دلیل این که در هند باستان ، سنت دور انداختن یا دفن آئینی سازها وجود نداشته و این سازها پس از بلا استفاده شدن بازیافت می شدند، یافته های باستانی از اسباب و آلات موسیقی در دوران پیش از تاریخ اروپا، می تواند ما را در شناخت فرهنگی هند باستان یاری کند.

در این مطالعات همچنین این نظریه ارائه شده است که سازهای باستانی شیپوری در روزگار پیش از تاریخ هند، بیشتر برای نواختن نواهای ریتم دار استفاده می شده و بر خلاف آن چه در ذهن پژوهشگران غربی است، از این سازها برای ساخت ملودی یا هارمونی استفاده نمی شده است.

بیلی او فوگلو در خاتمه توضیحات خود افزود: ممکن است سازهای کشف شده از دو تمدن که متعلق به یک بازه زمانی هستند، دارای کوک ها و صدای متفاوتی باشند اما این احتمال وجود دارد که این عدم هماهنگی به طور تعمدی ایجاد شده باشد.

منبع: laboratoryequipment.com

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا