مشکل ما نداشتن دوره‌های آکادمیک و دانشگاهی طب‌سوزنی است

امروزه بخت و اقبال این نوع طب در بین مردم جهان افزایش‌یافته است. طب سنتی در ایران نیز سابقه بسیار طولانی دارد. امروزه علاقه به استفاده از طب‌سوزنی در کنار سایر شیوه‌های طب سنتی در بین مردم ایران نیز رواج پیداکرده است. دراین‌بین ممکن است به علت نبود نظارت کافی، بازار برخی از افراد غیرمتخصص رونق پیدا کند و با توجه به درمان غیر مؤثر این گروه از افراد، ذهنیت مردم نسبت به این نوع طب مخدوش شود. تفاوت این طب با طب رایج و موانع و محدودیت‌های آن در کشورمان بهانه‌ای شد تا با دکتر الهام امیر آذر، متخصص طب‌سوزنی و مدرس انجمن علمی طب‌سوزنی ایران گفتگو کنیم.

طب‌سوزنی در مقایسه با طب کنونی چه تفاوت‌های عمده‌ای دارد؟

طب‌سوزنی شاخه‌ای از طب سنتی چین  است و در مقایسه با طب رایج یا طب کنونی از تفاوت‌هایی برخوردار است.

طب‌سوزنی شاخه‌ای از طب سنتی چین (tcm) است و در مقایسه با طب رایج یا طب کنونی از تفاوت‌هایی برخوردار است. ازجمله این‌که عمر طب‌سوزنی به چند هزار سال و عمر طب رایج به چند صدسال می‌رسد. روش تشخیص طب رایج عمدتا بر تجزیه (تجزیه خون، ادرار، مدفوع، سی‌تی‌اسکن، ام.آر.آی، سونوگرافی) مبتنی است. در این روش پزشک بر اساس جزئیات به یک تشخیص کلی می‌رسد، اما تشخیص طب‌سوزنی ترکیبی است به این معنی که پزشک همه اطلاعات، نشانه‌ها و نتایج ثبت‌شده از معاینه‌های انجام‌شده را جمع‌آوری می‌کند و سپس با در نظر گرفتن کل آن‌ها به یک تشخیص می‌رسد. همچنین این دو طب ازنظر عمل و سیستم با یکدیگر متفاوت هستند. معمولا در طب رایج پس از پیدا کردن علت، عامل بیماری باید نابود، قطع یا بی‌اثر شود. این سیستم تهاجمی است. برخلاف آن در طب‌سوزنی باید علت و معلول هماهنگ، متوازن و متعادل شده و به حالت طبیعی خودشان بازگردند. این نوع سیستم تعادلی است. عامل بیماری در طب غربی، میکروب، ویروس، انگل و استرس و در طب‌سوزنی ضعف سیستم ایمنی، حمله عوامل بیرونی (مانند سرما، گرما، باد، رطوبت، خشکی) یا حمله عوامل درونی (مانند احساس منفی از قبیل خشم، نفرت، غم، نداشتن تحرک و تغذیه نامناسب) است. در طب رایج تمرکز روی خود بیماری و در طب‌سوزنی روی کل بیماری است؛ طب سنتی را طب کل‌نگر نیز می‌نامند یعنی اگر بیماری برای درد دستش به پزشک طب‌سوزنی مراجعه کند، پزشک کل سیستم بدن او را درمان می‌کند. در طب رایج، دستگاه‌های بدن مستقل از هم هستند و روی یکدیگر تأثیر ندارند اما در طب‌سوزنی، عمل و فیزیولوژی دستگاه‌های بدن همه به یکدیگر مربوط هستند و از هم متأثر می‌شوند. در طب رایج، جسم و روان جدا از هم هستند و جداگانه درمان می‌شوند اما در طب‌سوزنی، جسم، ذهن و روح درهم‌آمیخته شده و باهم درمان می‌شوند. ابزار طب رایج، داروهای شیمیایی و وسایل جراحی هستند، اما در طب‌سوزنی فرد با سوزن، گیاه‌درمانی، بادکش، خون‌گیری، ماساژ درمانی با سنگ جید یا گواشا، توصیه‌های غذایی-ورزشی و تغییر در روش زندگی درمان می‌شود. همچنین سرعت عمل در طب رایج خیلی زیاد و همراه با عوارض جانبی و موقتی است اما در طب‌سوزنی سرعت عمل کند، پایدار و بدون عوارض جانبی است. از سوی دیگر معیار سلامتی در طب رایج، طبیعی بودن خون، ادرار، مدفوع، آزمایش، سونوگرافی، ام.آر.آی، پاراکلینیک بیمار و در طب‌سوزنی طبیعی بودن جریان انرژی، خون، مایعات، اکسیر حیاتی در کانال‌های مربوطه، هضم و جذب سالم و ذخیره متعادل مواد غذایی است.

امروزه طب‌سوزنی برای درمان چه نوع بیماری‌‌هایی کاربرد دارد؟

سازمان جهانی بهداشت یا WHO، سال 2003 در درمان گروهی از بیماری‌ها طب‌سوزنی را به رسمیت شناخت. اکنون طب‌سوزنی می‌تواند برای جوان‌سازی پوست، زیبایی (برطرف کردن لک‌های پوستی، کک‌ومک، هاله دور چشم، جوش صورت)، تناسب‌اندام و کاهش وزن (عمومی و موضعی)، تسکین دردهای حاد و مزمن (سردرد، میگرن، دردهای مفصلی، کمردرد، رماتیسم، آرتروز و سیاتیک)، کنترل بیماری‌های ناشی از استرس (بی‌خوابی، اضطراب، افسردگی)، کنترل ریزش مو (الوپسی) و سایر بیماری‌ها نظیر اختلالات گوارشی، روده تحریک‌پذیر، کبد چرب و سینوزیت کاربرد داشته باشد.

موانع و محدودیت‌های طب‌سوزنی در ایران کدامند؟

مهم‌ترین مشکل ما در ایران نداشتن دوره‌های آکادمیک و دانشگاهی برای طب‌سوزنی است. پزشکان ما به‌جای 4 سال یا 500 ساعت کلاس دوره مقدماتی با گذراندن دوره آموزشی 10-12 ساعته و بدون آگاهی داشتن از فلسفه و اصل طب‌سوزنی دست به سوزن می‌شوند و شروع به درمان بیماری می‌کنند. درنتیجه بیماری بیمار پس از بهبودی‌، دوباره عود می‌کند.

وارد شدن افراد غیرمتخصص به حیطه طب‌سوزنی و حوزه‌های دیگری مانند لیزرتراپی و بوتاکس از دیگر معضلات ما در این زمینه است. درمان بیماران توسط افرادی به‌جز پزشکان و حتی پزشکانی که به خاطر منافع شخصی خود افراد غیرپزشک را آموزش می‌دهند و در مطب‌ها به کار می‌گمارند، می‌تواند عواقب ناگواری به همراه داشته باشد. علاوه بر این نقاط ضعف، نقاط قوتی هم داریم. اکنون 8 سال از تأسیس انجمن طب‌سوزنی ایران می‌گذرد. در این سال‌ها پیشرفته‌های علمی زیادی را شاهد بوده‌ایم و استقبال بیماران از این روش درمانی هر روز رو به افزایش است.

 

گزارش:فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا