توجه به اقتصاد فرهنگی در تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی که در آغاز به کار هفتاد و هفتمین گردهمایی معاونان فرهنگی و روسای واحدهای فرهنگی جهاد دانشگاهی سخن می‌گفت با بیان این که دانشجو محور و مسأله محور بودن از ویژگی‌ فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی است، افزود: این نهاد در مورد زیر ساخت‌های اقتصادی حمایت از تولید داخلی، توجه به کیفیت تولیدات داخلی و اقتصاد نوین دانش بنیان که برگرفته از سیاست‌های رهبر در مورد اقتصاد مقاومتی است، مسوولیت سنگینی بر عهده دارد.

وی ادامه داد: تبدیل این مفاهیم به ادبیات کشور از وظایف این نهاد است و به موازات گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی باید به بحث صنایع فرهنگی و اقتصاد فرهنگی توجه داشته باشیم و با توجه به اقتصاد دانش بنیان ما موظفیم که از تمام این ابزارها استفاده کنیم. همچنین توجه به اقتصاد فرهنگی و صنایع نرم در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز ضروری است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ارتباط با بحث اقتصاد فرهنگی بیان کرد: فرهنگ نمی‌تواند به طور مستقیم در تولید ملی نقش داشته باشد، بلکه فرهنگ باید مورد حمایت قرار بگیرد تا رشد کند.

وی تصریح کرد: منطقه ما دچار تلاطم، آشوب‌ها و فتنه‌های بزرگ مذهبی شده است. این فتنه‌ها به نام دین و مذهب رقم می‌خورد و سعی می‌کنند که اسلام هراسی را در راس قرار دهند.

پورعلی با اشاره به راه‌اندازی سازمان فعالیت‌های مجازی جهاد دانشگاهی، برگزیده شدن ایسنا به عنوان خبرگزاری برتر و امضای تفاهم نامه با بنیاد ملی نخبگان که نزدیک به هشت هزار دانشجو دارد، تاکید کرد: یکی از اولین اهداف در تفاهم نامه بنیاد ملی نخبگان این است که درصدی از نخبگان را به جهاد انتقال دهیم، چرا که استعداد و هوش بالا ویژگی مهم این افراد است.

وی ادامه داد: جامعه دانشجویی به سه دسته تقسیم شده است. جامعه دانشجویی بهره‌مند از ادبیات، جامعه دانشجویی ایده‌پرداز و جامعه دانشجویی میل به رهبری که جهاد دانشگاهی باید بر جامعه ایده‌پرداز و میل به رهبری متمرکز باشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی افزود: شورای مرکزی دانشجویان انقلاب اسلامی به یک ثبات و پایداری رسیده و مجموعه شورای مرکزی آماده هدایت و رهبری است. این شورا ترکیبی از معاونان فرهنگی دانشگاه و برخی از افراد در ستاد است.

نزدیک بودن نظرسنجی‌های ایسپا به واقعیت در انتخابات اخیر

پورعلی افزود: مرکز افکارسنجی دانشجویان توسط این شورا تشکیل شد و باید به بحث تبدیل این مرکز به یک سازمان در سطح ارتقا توجه کرد؛ همچنین هفت موج نظرسنجی در مورد خبرگان توسط این سازمان با دقت برگزار و نتایج به مسوولان ارایه شد که این نتایج بسیار به واقعیت نزدیک بود.

وی ادامه داد: سازمان دانشجویان به عنوان یک تشکل دانشجویی قوی باید در محوریت فعالیت‌های فرهنگی قرار گیرد.پورعلی، بر ضرورت تقویت فرهنگ جهاددانشگاهی در دانشگاها تاکید کرد و گفت: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، فرصت خوب و مناسبی فراهم شده تا جهاددانشگاهی بتواند در مجموعه دانشگاه‌های کشور حضور جدی‌تری داشته باشد و لذا باید از این فرصت به نحو مطلوبی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و تقویت سبقه‌ فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها استفاده کرد.

وی با تاکید بر این که موضوع فرهنگ یکی از اصلی‌ترین محورهای فعالیت‌ مجموعه جهاددانشگاهی است و در شأنیت و اصالت این حوزه هیچ تردیدی وجود ندارد، به بیان نکاتی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی در واحدهای جهاددانشگاهی استان‌ها پرداخت.

 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی یکی از مهمترین نکات در رابطه با تقویت سبقه‌ فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها را بحث استفاده از مراکز و شعب سازمان‌های تخصصی جهاددانشگاهی دانست و گفت: متاسفانه براساس مطالعات صورت گرفته بسیاری از شعب سازمان‌ها و مراکز تخصصی هشت‌گانه جهاددانشگاهی در استان‌ها فاقد فعالیت موثر بوده و این در حالی است که این مراکز مهم ترین و موثرترین فرصت‌ها و فضاها برای حضور دانشجویان در فعالیت‌های جهاددانشگاهی هستند.

این مسوول با اشاره به فعالیت خوب شعب و نمایندگی‌های ایسنا در استان‌ها بیان کرد: فعالیت این دفاتر نیز باید با تکیه بیشتر بر نیروهای دانشجویی دنبال شود و در رابطه با مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا) نیز باید جدا از فعالیت‌های نظرسنجی و پرسشگری، فعالیت‌های دیگری را نیز برای دانشجویان مدنظر قرار داد.

وی با تاکید بر محوریت قرار دادن سازمان دانشجویان به عنوان یک تشکل دانشجویی در فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: سازمان دانشجویان باید همانند بسیج دانشجویی در دل تمام فعالیت‌های حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی و موسسات آموزش عالی وابسته به این نهاد، اقدام به عضوگیری و انجام فعالیت‌های دانشجویی کند.

پورعلی لزوم تقویت حضور معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی در مراجع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیری در سطح استان‌ها را نیز یادآور شد و گفت: خوشبختانه جهاددانشگاهی در اغلب شوراهای فرهنگی استان‌ها و کشور حضور مناسبی دارد که باید این حضور تقویت شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پایان خواستار گسترده‌تر شدن دایره مخاطبان فرهنگی جهاددانشگاهی و در بر گرفتن فارغ التحصیلان شاغل به تحصیل این مجموعه شد و ادامه داد: دانشجویان جهاددانشگاهی به لحاظ فرهنگی نیز باید همانند دیگر حوزه‌ها، سرآمد قشر دانشجویی باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا