میراث غیرملموس؛ حلقه واسط میراث فرهنگی وگردشگری

همایش «گردشگری و صلح در آینه میراث جهانی» همزمان با روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی صبح امروز  در پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران برگزار شد.

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو گفت: یونسکو به عنوان متولی جهانی رسمی حفاظت از میراث فرهنگی در یک تقسیم بندی کلی آثار تاریخی و فرهنگی را به دوگروه ملموس و غیر ملموس؛ و گروه ملموس را به دوگروه منقول و غیر منقول تقسیم بندی کرده است.

وی افزود: میراث معنی و غیر ملموس بخش اساسی فرهنگ هرجامعه را تشکیل می دهند  و در حقیقت همان جوهر یا اصل فرهنگ هرقوم را نشان می‌دهد که باحمایت از این فرهنگ ها و میراث ناملموس میتوان در مقابل جهانی شدن ایستادگی کرد و از هویت فرهنگی مان حفاظت کنیم.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران خاطرنشان کرد: بنابراین اگر میراث فرهنگی را با گردشگری در کنار هم میخواهیم باید به میراث غیر ملموس توجه کنیم. از سوی دیگر میراث فرهنگی به عنوان نماد فرهنگی هر کشور معرف تمدن، تاریخ و پیشینه آن است و سیاست حفظ و نگه داری این میراث کهن نه تنها از بعد فرهنگی بلکه از منظر اقتصادی آینده یک کشور و جایگاه آن را در میان سایر کشورها تضمین می سازد.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران افزود: ایران به عنوان سرزمینی کهن با میراث عظیم ،فرهنگی و تاریخی و هنری از ظرفیت های بالایی در حوزه گردشگری فرهنگی و معنوی برخوردار است.بنابراین ترکیب تمدن ایرانی و اسلامی و تاریخ پرفراز و نشیب ایران باعث به وجود آمدن منابع و جاذبه هایی شده است که می توان از آنهابهره برداری صحیحی داشت.

وی تاکیدکرد: جاذبه های تاریخی فیزیکی و میراث فرهنگی در کشور دیده شده است اما  این نکته که میراث معنوی،هنری و مذهبی  دارای ظرفیت های قابل توجهی  در توسعه گردشگری فرهنگی دارد، مغفول مانده است.

ایمانی گفت:خوشبختانه در کشور ما جشن‌ها،رویداد ها و آیین های باستانی و مذهبی بسیاری وجود دارد که ریشه در هویت،تاریخ و اعتقادات دیرینه ایرانیان دارد .این جشن و رویداد ها در بطن خود از سرور و شادی فاخری برخوردارند و می توانند در حوزه گردشگری معنوی نیز ظرفیت های عظیمی ایجاد کند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ تاکید کرد: ما باید صلح را از زوایه گردشگری محقق کنیم  و اگر بتوانیم میراث معنوی را به دنیا بشناسانیم و علاقه مندان را از طریق میراث معنوی به کشور جذب کنیم دراین صورت است که میتوانیم گردشگری پایدار را گسترش دهیم.

وی عنوان کرد:گردشگری اگر بخواهد از طریق یکی از محصولات پایدارخود رابطی برای صلح جهانی و دیپلماسی عمومی باشد میراث معنوی می تواند ایفای نقش خوبی در این میان داشته باشد.

دکتر ایمانی خوشخو در پایان گفت:پیشنهاد می‌کنم برای غنای هرچه بیشتر میراث فرهنگی عموم به میراث معنوی دسترسی و شناخت بیشتری داشته باشند،همچنین حفظ،حمایت و غنی سازی و ارزش گذاری  انواع میراث فرهنگی را دردستور کار خود قرار دهیم وبه تشویق و حمایت  ازنوآوری های فرهنگی محلی ،توسعه و ترویج روابط سیاست های فرهنگی دولت و انجمن‌ها توجه بیشتری شود.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اظهار امیدواری به برگزاری چنین همایش هایی گفت: با برگزاری این همایش ها و کنفرانس ها امید به آینده بیشتر شده و گردشگری با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: این همایش‌ها می توانند تا ضمن تبیین ابعاد معنوی میراث فرهنگی ، تأثیر آن را بر توسعه صنعت گردشگری کشور با رویکرد پایداری را بررسی کرده و با آگاهی از نقاط ضعف، ظرفیت های معنوی میراث فرهنگی ایران شناخته شود و با ارزش گذاری مناسب راهکارهایی جهت توسعه تفکر معنوی در گردشگری و در نهایت ارتباط گردشگری و میراث معنوی و همچنین نقش میراث فرهنگی در توسعه پایدار گردشگری را به نحو شایسته معرفی شود.

 

 

 

گزارش :فرگل غفاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا