دوربین‌های جاسوسی کوچک متصل به ساعت‌های هوشمند برای تقلب

براساس گزارش ساينس الرت، اين دانشجويان دوربين‌هاي جاسوسي بي‌سيم را درون عينك‌هاي طبي خود كار گذاشته‌بودند تا پرسش‌هاي آزمون را ثبت كنند، آنها را براي هم‌دستشان در خارج از جلسه ارسال كنند و پاسخ‌هاي آنها را از طريق ساعت‌هاي هوشمندشان دريافت كنند.

اما پس از كشف اين تقلب از پيش برنامه‌ريزي شده، برگزاري آزمون لغو شد و آرتيت اورايرات رئيس دانشگاه رانگ‌سيت در تايلند تصاوير اين تجهيزات پيشرفته را روي فيس‌بوكش منتشر كرد.

تقلب

اين تلاش براي تقلب در آزمون با فيلم‌هاي جاسوسي كلاسيك هاليوودي قابل مقايسه‌است، اما در عين حال نشان مي‌دهد چنين تجهيزات پيشرفته‌اي چقدر آسان در دسترس افرادي قرار مي‌گيرند كه قصد سواستفاده از آنها را دارند.

متاسفانه اين مشكل با ارزان‌تر شدن تجهيزاتي مانند عينك‌هاي هوشمند پيچيده‌تر نيز خواهد‌شد. عينك‌هاي هوشمندي مانند عينك گوگل از قابليت تصويربرداري،‌ ارسال اطلاعات، نمايش اطلاعات روي لنز بدون نياز به اتصال به ساعت هوشمند برخوردار است.

  • ممنوعيت استفاده از ساعت هوشمند

ممنوعيت استفاده از ساعت‌هاي هوشمند در جلسات آزمون از سال گذشته در دانشگاه‌هاي مختلف جهان آغاز شد. ساعت‌هاي هوشمند به عنوان ابزاري براي كمك به تقلب دانشجويان در نظر گرفته شده‌است زيرا مي‌توان با استفاده از آن به راحتي به تصاوير و متون ذخيره شده، ترجمه متون، محاسبات رياضي و اينترنت دسترسي پيدا كرد.

در پي اين ممنوعيت استراليا نيز استفاده از اين ساعت‌ها را در جلسات آزمون سال دوازدهم مدارسش ممنوع اعلام كرد. بااين‌همه احتمال مي‌رود در آينده‌اي نزديك استفاده از هر نوع ساعتي در سر جلسات تمامي آزمون‌ها ممنوع اعلام شود زيرا تشخيص ساعت هوشمند از غير هوشمند براي مراقبان آزمون‌ها بسيار دشوار است.

  • ديگر تجهيزات

تنها ساعت‌هاي هوشمند در زمينه تقلب نگران‌كننده نيستند. مقدار زيادي از تجهيزات پيشرفته تقلب در جهان وجود دارند كه به راحتي مي‌توان آنها را به عنوان بخشي از تجهيزات مورد استفاده در فيلم‌هاي ماموريت غيرممكن يا جيمز‌باند پذيرفت.

عينك‌هاي ويژه مجهز به فرستنده‌هاي داخلي و گوشي‌هاي بي‌سيم مجزا مي‌توانند به راحتي ميان دانشجو و فردي كه بيرون از جلسه به او كمك مي‌كند ارتباطي مخفيانه برقرار كند.  همچنين ابزاري وجود دارد كه به ساعت تقلب مشهور است و مي‌تواند فايل‌هاي متني پركاربرد مانند PDF و ديگر انواع سند‌هاي رايانه‌اي را در خود ذخيره كند اما در عين حال داراي كليدي اضطراري است كه با فشردن آن تمامي كاربري‌هاي ديگر ساعت قفل شده و تنها زمان نمايش داده مي‌شود.

تجهيزات زياد ديگري نيز وجود دارند كه با كمك انتقال بي‌سيم صدا به تقلب كردن دانشجويان كمك مي‌كنند. حتي ساعت‌هاي نامرئي ساخته شده‌اند كه در حالت عادي روي صفحه آنها چيزي ديده نمي‌شود، اما اگر با استفاده از عينك‌هاي مخصوصي كه به همراه ساعت فروخته مي‌شوند به ساعت نگاه كنيد،‌مي‌توانيد هر نوع مطلبي كه از قبل روي ساعت بارگذاري كرده‌ايد را مشاهده كنيد.

  • بازار وسيع

شايد معرفي اين تجهيزات در فضاي آنلاين براي بسياري نقد برانگيز باشد، اما حقيقت اين است كه اين تجهيزات شناخته‌تر از آن هستند كه نيازي به معرفي داشته‌باشند. يافتن اين ابزارهاي تقلب به هيچ‌وجه دشوار نيست و مي‌توان به راحتي آنها را در وب‌سايت‌هاي فروش آنلايني مانند آمازون و اي‌بي تهيه كرد. قيمت اين اجهيزات از 29 دلار تا 600 دلار در نوسان است.

اگرچه اين تجهيزات مي‌توانند كاربرد‌هاي قانوني نيز داشته‌باشند، اما معمولا دانشجوها از آنها براي مقاصد ديگري استفاده مي‌كنند. از اين رو انتظار مي‌رود در راستاي تميز دادن دانشجويان باهوش از متقلبان باهوش، به زودي ممنوعيت استفاده از هرنوع ابزاري با قابليت ذخيره‌سازي،‌ ارسال،‌دريافت و نمايش اطلاعات ديجيتال در مراكز آموزشي ممنوع شود.

با اين‌همه با توجه به سير سريع پيشرفت تجهيزات الكترونيك و فناوري‌هاي جديد،‌دانشگاه‌ها بايد برنامه‌هاي دقيق‌تري را براي مقابله با شيوه‌هاي زيركانه و فناورانه تقلب طراحي كنند،‌ برنامه‌هايي شامل ممنوعيت استفاده از تجهيزات الكترونيكي يا اسكن سيگنال‌هاي راديويي.

منبع:همشهری آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا