ال‌نینو در راه است

درست در زمانی که کمترین خبر‌ها در باره ال‌نینو به گوش می‌رسید، مشخص شد که رخ داد ال‌نینو بهار و تابستان پیش‌ رو را تحت تاثیر قرار داده و و نشانه‌های ظهورش از اواخر زمستان دیده می‌شود، رخ دادی که می تواند باعث شکسته شدن رکورد گرمای سال 2014 شود و رکورد جدید از گرما را رقم بزند. اما ان طور که سازمان ملی جوی و اقیانوسی آمریکا اعلام کرده، گرما تمام چیزی نیست که با ال نینو می‌آید.
«میشل هورو» یکی از پیش‌بینی‌گر‌های این سازمان می‌گوید:« ما به طور قطع می‌گوییم که ال‌نینو در راه است اما متاسفانه نمی توانیم بگوئیم که ال نینیوی در پیش یک رخداد ضعیف خواهد بود.»
متحصصان پیش‌بینی سازمان ملی جوی و اقیانوسی و موسسه بین المللی آب‌و‌هوا و جامعه دانشگاه کلمبیا اوائل سال گذشته میلادی، یا اوائل تابستان نسبت به بزور ال‌نینو هشدار داده بودند. این هشدار بر اساس مشاهده  حجم بزرگ آب گرم زیر سطحی در نواحی گرمسیری اقیانوس آرام صادر شده بود که به موج‌های کلوین مشهورند. در مقایسه با رخداد ال‌نینوی بزرگ 1998 این آب‌های گر حجم بسیار بزرگی دارند. رخداد ا‌ل‌نینوی 1998 باعث سیل در بسیاری از نقاط جهان شد و دمای هوا در آن سال به طرز چشم گیری افزایش یافت و این سال هنوز تنها سال سده گذشته میلادی است که در بین 10 سال گرم جهان جای دارد.
رخ داد ال‌نینو به وسیله وجود آب‌های گر غیر معمول در قسمت‌های مرکزی و شرقی نواحی گرمسیری اقیانوس آرام مشخص می‌شود. مرکز پیش بینی آب‌و‌هوا به طور رسمی وقتی یک رخداد ال‌نینو را می‌پذیرد که دمای آب‌های سطحی در این ناحیه از اقیانوس بیشتر از 0.5 درجه سانتیگراد گرم تر از میانگین باشد.
موج‌های چندگانه کلوین در ماه‌های گذشته در این حوزه اقیانوس دیده شده است و دمای آب اقیانوس‌ها به طرز چشم گیری افزایش یافته تا بتوان ان را به عنوان ال‌نینو در نظر گرفت. با این حال درجه حرارت اقیانوس تنها عامل تعریف و تشخیص ال‌نینو نیست. به همین دلیل متخصصان مرکز پیش‌بین آب‌وهوا به طور پیوسته به دنبال مشاهده تغییرات مشابه در الگو‌های جوی، یعنی تضعیف باد‌های معمول شرقی غربی منطقه بوده‌اند. این باد‌ها می توانند بر آب‌وهوا در سراسر جهان تاثیر گذاشته و به همنی دلیل بعد از هشدار اولیه آن‌ها برای ماه‌ها این باد‌ها را رصد کردند.
یک سال بعد از هشدار اولیه، یعنی در اوائل سال 2015 میلادی یا دی ماه امسال نشانه‌ها اولیه ال‌نینو مشاهده شد و یک موج بزرگ کلوین راهش را به سراسر این حوزه اقیانوسی باز گرد. اما این بار اقیانوس به طرز چشم‌گیری گرم تر شده است و باد‌های شرقی غربی هم بیار ضعیف شده اند و این به معنای بروز ال‌نینو است. با این حال اتصال بین اقیانوس و جو امر معمولی نیست و یک تغییر کلی در الگوی بارش رخ نخواهد داد. اما هورو به غیر معمولی بودن واکنش‌های جو در این موقعیت از سال اشاره می‌کند؛ اما در بهار سرانجام آنچه از ال نینو انتظار داریم رخ خواهد داد. او می گوید:« ما تقریبا شگفت زده خواهیم شد.»
بهار و تابستان
بروز ال‌نینو در این فصل سال به این معنا است که بهار سرد و مرطوب نیمه جنوبی آمریکا اتفاق نخواهد افتاد. پیش‌بینی کننده‌ها که موج‌های فعلی کلوین درون اقیانوسی  به قدر کافی قدرتمند هستند که به معنای بروز ال‌نینو در نظر گرفته شوند، این هم دلیل دیگری بر عدم ظهور بهار سرد و مرطوب خواهد بود. همین طور بروز این پدیده باعث تقویت هاریکن‌های اقیانوس آرام خواهد شد و سواحل شرقی اقیانوس آرام رطوبت بیشتری را تجربه خواهد کرد. در تابستان هم البته بروز این پدیده به معنای ظهور یک سال گرم دیگر خواهد بود که احتمالا میانگین دما در کره زمین را خواهد شکست. با این همه بروز پدیده ال نینو برای همه مناطق جهان به معنای خشکی و گرما نخواهد بود. برای مثل بررسی الگوی ال‌نینو در منطقه خاور میانه نشان می‌دهد که این منطقه بر اثر پدیده ال نینو همیشه پر بارش تر از سال‌های معمول خواهد بود. برای کشورمان هم معولا بروز پدیده ال‌نینو باعث بروز بهار و  پائیز پر بارش و زمستان گرم و کم بارش خواهد شد. همین طور تابستان بسیار گرمی در انتظار کل منظقه و کشور ما خواهد بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا