همایش بین‌المللی «نقش ذخایر ژنتیکی گیاهی در احیای محیط زیست»

 این همایش روز دوشنبه، 27 اردیبهشت با حضور اساتید، دانشجویان، محققان، کارشناسان و مقامات اجرایی بخش‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و فضای سبز ایران و 10 کشور جهان، در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز آغاز به‌کار کرد.

دکتر علی قربانی، دبیر اجرایی همایش بین‌المللی نقش ذخایر ژنتیکی گیاهی، در حاشیه مراسم افتتاحیه در جمع خبرنگاران گفت: ایران به لحاظ غنای ذخایر ژنتیکی جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد، اما فعالیت‌های انسانی و عوامل طبیعی، بخش‌های قابل توجهی از اراضی کشاورزی، فضای سبز شهری، عرصه‌های طبیعی و محیط زیستی را در معرض آسیب‌های جدی قرار داده است.

قربانی برگزاری این همایش را با هدف بهره‌گیری از تجارب محققان بین‌المللی و ملی برای بهره‌برداری بهینه از ذخایر ژنتیکی گیاهی دانست و گفت: در برگزاری این همایش انجمن بین‌المللی علوم باغبانی (ISHS) و انجمن علوم باغبانی ایران همکاری دارند.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز ادامه داد: بسیاری از محورهای اصلی این همایش بر مبنای مشکلات کنونی کشور و به ویژه استان فارس مانند تغییرات اقلیمی، خشکسالی، کاهش منابع آبی، خشک شدن تالاب‌ها، شور شدن خاک و آب، بیابانزایی و ریزگردها تنظیم شده است.

دبیر اجرایی همایش ذخایر ژنتیکی گیاهی خاطرنشان کرد: فناوری‌های پیشرفته در شناسایی، حفاظت، نگهداری و بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی گیاهی، نقش تنوع زیستی گیاهی در امنیت غذایی و تغذیه، نمونه‌های ذخایر ژنتیکی گیاهی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، نقش ذخایر ژنتیکی گیاهی در مدیریت بهتر خاک‌های خشک، شور، غیر حاصلخیز و بهره‌برداری از آب‌های نامتعارف، ذخایر ژنتیکی گیاهی مناسب برای احیای خاک‌های تخریب شده توسط فرسایش، آلودگی عملیات کشاورزی نادرست و احیاء و نگهداری ذخایر ژنتیکی جنگلی و مرتعی تخریب شده توسط فعالیت‌های انسانی و طبیعی 6 محور اصلی این همایش است.

قربانی با اشاره به اینکه ارائه مقاله‌ها در این همایش با زبان انگلیسی است، گفت: بیش از 100 مقاله به دبیرخانه رسید که پس از داوری، 38 مقاله برای سخنرانی و 60 مقاله برای ارائه به شکل پوستر پذیرفته شد.

وی با بیان اینکه 30 استاد و محقق دانشگاهی ملی و بین‌المللی، کمیته علمی داوری مقاله‌ها را عهده‌دار بوده‌اند، گفت: پنج سخنرانی در این همایش سه روزه،‌ سخنرانی‌های کلیدی خواهد بود.

به گفته وی، پروفسور اسماعیل فلاحی از دانشگاه آیداهو آمریکا،‌ دکتر دامیانو آوانزاتو رییس کمیسیون ذخایر ژنتیکی گیاهی انجمن بین‌المللی علوم باغبانی (ISHS) از کشور ایتالیا، پروفسور لامیس چالاک از دانشگاه لبنان و مشاور پروژه‌های مطالعه و حفاظت ذخایر ژنتیکی گیاهی فائو، دکتر جواد مظفری مدیر کل روابط بین‌الملل سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی ایران و رییس بانک ژن گیاهی ایران و دکتر سرجیو ماپلی از موسسه بیولوژی و بیوتکنولوژی کشاورزی شورای تحقیقات ملی کشور ایتالیا، سخنرانان اصلی این همایش هستند.

به گزارش ایسنا ،قربانی یادآور شد که در حاشیه این همایش بین‌المللی، میزگردهای تخصصی وبازدیدهای علمی پیش‌بینی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا