اسهال موقت، نیازی به درمان دارویی ندارد

دکتر اکبر کوشان فر در گفت و گو با سیناپرس افزود: اسهال و استفراغ، دو بیماری شایع است که کودکان به آن مبتلا می شوند. باید توجه داشت که این دو بیماری، به ویژه اسهال که با رسیدن فصل تابستان ممکن است ابتلا به آن شدت گیرد، در نتیجه عدم رعایت بهداشت مواد غذایی به وجود می آید.

این متخصص کودکان ادامه داد: برخی مواد هستند که در شیرخوارها، یا به عبارتی کودکان زیر دو سال، باعث بروز اسهال می شود. از جمله این مواد می توان به گلابی و هلو اشاره کرد که در صورت مصرف زیاد این میوه ها، اسهال موقتی ایجاد می شود که می توان با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، آن را از بین برد.

وی توضیح داد: برخی اسهال ها در نتیجه ورود برخی میکروب ها به بدن ایجاد می شوند، مثل میکروب «ای کولای». زمانی که این میکروب وارد بدن می شود، چنانچه بهداشت و مصرف مواد غذایی مناسب به درستی رعایت نشود، در کودکان استفراغ و گاهی تب را نیز به دنبال خواهد داشت.

کوشان فر تاکید کرد: در این حالت، اگر کودک دچار تب شدید شود و اسهال و استفراغ او به روزی سه یا چهار بار برسد، بدن او دچار کم آبی شدیدی می شود که در این صورت پزشک کودک، درمان خوراکی را به وسیله پودر ORS آغاز می کند.

وی ادامه داد: این پودر در مقداری آب حل شده و یک محلول خوراکی را تولید می کند. مصرف این محلول می تواند کمبود آب بدن کودک را جبران کند.

این متخصص کودکان خاطرنشان کرد: البته بر حسب سن کودک، می توان رژیم غذایی خاصی به کودک مبتلا به اسهال داد، مثل تهیه یک سوپ با موادی همچون برنج، هویج، سینه مرغ یا ماهیچه برای کودک.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: چنانچه اسهال کودک، خونی بوده و با تب همراه باشد، نیاز است که طبق تجویز پزشک، یک دوره پنج روزه آنتی بیوتیک مصرف شود.

وی با بیان اینکه ارجحیت درمان اسهال، رژیم غذایی مناسب و استفاده از داروهای خوراکی است، تصریح کرد: اگر کودک علاوه بر اسهال، استفراغ هم داشته باشد، دیگر نمی توان از روش های خوراکی، درمان را آغاز کرد.

کوشان فر یادآور شد: در صورتی که کم آبی بدن کودک بیشتر از هشت تا 10 ساعت به طول بینجامد، تزریق سرم وریدی تجویز خواهد شد.

این متخصص کودکان به منظور پیشگیری از ابتلای کودکان به اسهال، توصیه کرد: رعایت مسایل بهداشتی و شست و شوی مرتب دست های کودک، بهترین روش برای پیشگیری از این بیماری است. شستن کامل میوه ها و گرفتن پوست آنها نیز از جمله این موارد بهداشتی است.

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا