این سلول های مغزی عامل ایجاد اشتها هستند

تیمی از پژوهشگران کانادائی در مطالعات جدید خود موفق به شناسائی سلول های ویژه ای در مغز انسان شده اند که  عامل ایجاد اشتها هستند. این یافته ها نشان می دهد اگر چه این سلول ها – به نام سلولهای گلیا NG2 –  در بخش های مختلف مغز وجود دارند، فقط آن هایی که در یک ساختار مشخص مغزی به نام برجستگی میانه قرار دارند برای کنترل وزن بسیار مهم هستند.

مایا کوکووا یکی از محققان شرکت کننده در این مطالعات و از اساتید  دانشگاه مک گیل در مونترئال کانادا در توضیح عملکرد این سلول های مغزی اعلام کرد: حدود 20 سال پیش بود که یک گام بزرگ رو به جلو در درک ما از چاقی بوجود آمد و آن زمانی بود که محققان کشف کردند که اشتهای انسان توسط یک مولکول کلیدی به نام لپتین کنترل می شود. لپتین، هورمونی است که توسط سلول های چربی بدن تولید شده و توسط خون به مغز منتقل می شود تا به مغز پیام دهد که ما سیر شده ایم و می توانیم خوردن را متوقف کنیم.

وی در ادمه توضیحات خود افزود: اگرچه گیرنده های لپتین به سرعت در بخش هیپوتالاموس کشف شده و مورد مطالعه قرار گرفتند اما منطقه ای از مغز که تنظیم مصرف غذا و وزن بدن را بر عهده دارد؛ هنوز نامشخص باقی مانده و پزوهشگران نمی دانستند که لپتین دقیقا چگونه شناسایی می شود. در این مطالعات جدید محققان اقدام به کشف سلول های مغزی کردند که ممکن است نقش مهمی در روند سنجش لپتین و افزایش وزن بازی کند.

به گفته اعضای این تیم پژوهشی، پاسخ دقیق این سوال، در سلول های گلیا NG2 در برجستگی میانی مغز نهفته است. برجستگی میانه یک ساختار مغزی در پایه هیپوتالاموس است. تقریبا شبیه به یک مرکز شلوغ و یا بازار که از طریق آن انواع مختلف هورمون ها و مولکول از هر دو جهت بین مغز و جریان خون در رفت و آمد هستند تا از عملکرد نرمال بدن اطمینان حاصل شود.

این تیم تحقیقاتی همچنین کشف کرد که بدون وجود یک گروه خاص از سلول ها (سلول های گلیا NG2) در محل در برجستگی میانه، گیرنده های لپتین در مغز هرگز پیام هایی از بدن مبتنی بر سیر شدن را دریافت نخواهد کرد. محققان امیدوارند که شناسایی این سلول ها در برجستگی میانه به عنوان عناصر مهم در وزن بدن و کنترل اشتها، راه را برای هدف جدید ضد چاقی، جهت حفظ و یا افزایش جمعیت NG2 گلیا در برجستگی میانه، هموار کند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن  در  آخرین شماره مجله متابولیسم سلولی Cell Metabolism منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.