ویکی مدیا از آژانس امنیت ملی امریکا شکایت کرد

به گزارش مهر، بنیاد غیر انتفایی ویکی مدیا که دانشنامه آزاد ویکی پدیا را اداره می کند، از آژانس امنیت ملی امریکا به دلیل جاسوسی از کاربرانش و نقص آزادی بیان و کنترل آنها شکایت کرده است.این شکایت با امضای سازمان های دیگری از جمله دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل و انجمن قلم در امریکا باعث به چالش کشیدن برنامه های جاسوسی دولت امریکا شده است. این بنیاد خواستار اتمام برنامه های جاسوسی امریکا شده است.

این موضوع در حالی است که آژانس امنیت ملی امریکا هنوز واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده اما شکایت در دادگاه امریکا در حال بررسی است. «جیمی ویلز»، موسس ویکی‌ پدیا در این رابطه نوشته است:« این آژانس از مدت ها پیش کاربران ویکی پدیا را تحت نظر داشته و تمام صفحاتی که توسط آنها خوانده یا نوشته می شده را کنترل می کرده است. این آژانس حقوق کاربران بین المللی را نقض کرده است.»
بنا به گزارشات منتشر شده، جاسوسی ها با کمک برنامه ای با نام«Upstream» انجام شده که بر ارتباطات افرادی که بیرون از خاک آمریکا هستند نظارت و کنترل دارد. این برنامه به معنای دسترسی به حجم عظیمی از زیر ساخت‌ های اینترنتی است. جاسوسی های پی در پی آژانس نقص حقوق نویسندگان مقالات را به دنبال دارد. اما از سوی دیگر، اسناد منتشر شده از سوی ادوارد اسنودن نیز نشان می دهد که آژانس می تواند تمامی فعالیت های اینترنتی کاربران را تحت نظارت و کنترل داشته باشد.

گفتنی است، آژانس امنیت ملی آمریکا به شبکه‌ ای از کابل‌ های پرسرعت معروف به «ستون فقرات اینترنت» دسترسی دارد که ارائه‌ کنندگان خدمات اینترنتی و نقطه‌ های انتقال اطلاعات روی شبکه را به هم وصل می‌ کند.

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا