تهیه واکسن برعلیه عوامل مقاوم در برابر آنتی بیوتیک

بر اساس گزارش منتشر شده در مجله آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا journal of the United States National Academy of Sciences (NAS) ، نوع جدیدی از واکسن جهت مقابله با استافیلوکوک Staphylococcus aureus 'superbacterium' کشف و ساخته شده است که آزمایش های انجام شده روی آن نشان دهنده تاثیر مثبت درمانی روی موش ها است .

لازم به توضیح است که استافیلوکوک ها گونه ای از باکتری های گرم مثبت هستند که مانند استرپتکوک ها به شکل کوکسی بوده اما تقسیم آن ها در دو محور انجام می شود . به همین دلیل این باکتری ها عموما به شکل خوشه ای مشاهده می شوند . استافیلوکوک ها دارای چهل گونه مختلف بوده که البته بیشتر آن ها بی آزار هستند و به طور طبیعی در سطوح پوست انسان و برخی جانوران زندگی می کنند .

در دیواره سلولی استافیلوکوک ها ،  پپتیدوگلیکان و اسید تایکوئیک وجود دارد . محتوای سیتوزین و گوانین در  DNAآن ‌ها، ۳۰ تا ۴۰ مول٪ است . با استفاده از چند تست بیوشیمیایی ساده می‌توان استافیلوکوک‌ ها را از سایر کوکسی‌ های گرم مثبت ، متمایز کرد . گونه‌های استافیلوکوک ، بی هوازی اختیاری هستند یعنی هم در شرایط هوازی و هم شرایط بی هوازی می‌توانند رشد کنند

گفتنی است عامل بیماری زای S. aureus یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد کننده عفونت های پوستی ؛ تنفسی و مسمومیت های غذائی است و مقاوم شدن آن در برابر آنتی بیوتیک ها ، یکی از مهمترین مشکلات و مسائل پیش روی پژوهشگران و پزشکان در سراسر دنیا محسوب می شود .

مقاومت نسبت به داروهای آنتی بیوتیک مشکلی است که طی آن عوامل بیماری زا با کمک جهش ژنتیکی نسبت به داروها مقاومت پیدا کرده و و این موضوع معمولا بر اثر مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک به وجود می آید . مقاومت باکتری‌ها به آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌کند .

این موضوع یک چالش اساسی برای انسان محسوب می شود ، به ویژه که در سال های اخیر مصرف آنتی بیوتیک ها علاوه بر امور پزشکی ، در کشاورزی هم افزایش زیادی داشته و برای مداوای پرندگان و ماهی های و حتی در محصولات کشاورزی استفاده می شود .

توانایی میکروب‌ها در تغییر تنها دلیل مقاومت به آنتی بیوتیک نیست  زیرا از سال ۱۹۸۷ میلادی تا کنون هیچ رده آنتی بیوتیک تازه ای تولید نشده و در خط تولید شرکتهای داروسازی بزرگ تقریباً هیچ آنتی بیوتیک تازه ای دیده نمی شود . از سوی دیگر باید در نظر داشت که برای تولید آنتی بیوتیک جدید ، انگیزه اقتصادی کافی وجود ندارد چرا که آنتی بیوتیکها فقط در صورت لزوم برای یک یا دو هفته مصرف می‌شوند و به دلیل خطر مقاومت میکروب‌ها ، مدت استفاده از آنها محدود است ، در حالی که داروهایی مانند داروی فشار خون یا  داروی کاهنده قند برای تمام عمر مصرف می‌شوند .

این پژوهش ها زیر نظر رینو راپولی Rino Rappuoli  دانشمند مشهور و بین المللی که به واسطه تحقیقات وسیع خود در زمینه واکسن و سیستم ایمنی بدن ، دارای شهرتی بسیار زیاد است در موسسه داروشناسی شهر سینا Siena کشور ایتالیا در حال اجرا است .

در این تحقیقات ، رینو راپولی و سایر همکارانش موفق به ساخت واکسنی شده اند که از 5 آنتی ژن تشکیل شده و تاثیر درمانی قابل قبولی در موش های آزمایشگاهی داشته است .