دانشگاه امیرکبیر برنامه جامع صنعت پوشاک تدوین کرد

 روح الله باقرزاده، مدیر پروژه « تدوین برنامه جامع راهبردی صنعت پوشاک کشور» و عضو هیات علمی پژوهشکده مواد و فناوری های پیشرفته در صنعت نساجی دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با  مهر گفت: ما در سال ۹۴ قرارداد همکاری را با محوریت اداره کل صنایع نساجی و پوشاک و همراهی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران منعقد کردیم.

وی افزود: در این قرارداد تعیین شد که برنامه عملیاتی و راهبردهای کلان صنعت پوشاک را با توجه به نیاز کشور و این رشته صنعت تدوین کنیم؛ همچنین در صدد آمدیم تا اقدامات ضروری که باید توسط ارگان ها برای ارتقا صنعت پوشاک انجام بگیرد را مورد بررسی قرار دهیم.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر، در این برنامه راهبردی، تبدیل صنعت پوشاک به یک صنعت پویا و مولد در بخش اشتغال کشور در نظر گرفته شده است.

باقرزاده اظهار داشت: در این پروژه زنجیره جهانی ارزش در صنعت پوشاک تا ابعاد بازار پوشاک در دنیا و سهم  هر کدام از آن کشورها و تخصص هرکدام از این کشورها در بازار بین المللی این صنعت مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر پروژه «برنامه جامع راهبردی صنعت پوشاک کشور» عنوان کرد: در قالب این پروژه، عملکردهای کلان صنعت پوشاک کشور در مقایسه با سایر رشته صنعت ها مورد بررسی دقیق علمی قرار گرفته و مزیت های آن در شرایط کنونی کشور به روش علمی مدون و شناسایی شده است.

به گفته وی، اشتغال زایی بالا و سرمایه گذاری ثابت پایین، ارزش افزوده بالا و میزان انرژی­ بری پایین این رشته­ صنعتی در مقایسه با سایر صنایع به طور ویژه ای متمایز است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای رسمی کشور، ۷.۵ میلیارد دلار حداقل بازار بالقوه صنعت پوشاک در سال ۹۴ بوده است که تا ۱۲ میلیارد دلار هم به طور غیررسمی برآورد شده است.

وی افزود: براوردهای تیم مجری طرح نشان می دهد با توجه به معضلات و مشکلاتی که در کشور وجود دارد که بحث قاچاق یکی از آنها است و باعث شده که ۲ تا ۴ میلیارد دلار از این بازار بالقوه پوشاک در تسخیر واردات بی رویه یا واردات غیرقانونی قرار گیرد.

باقرزاده تاکید کرد: صنعت پوشاک، ابعاد فرهنگی بالایی نیز دارد زیرا با واردات پوشاک از کشورهای خارجی، فرهنگ آنان نیز به کشور وارد می شود که در قالب این طرح به این موضوع نیز رسیدگی شده است.

به گفته وی، یکی دیگر از مزیت­های مهم این صنعت، سبز بودن و حامی محیط زیست بودن آن است.

باقرزاده ادامه داد: ما توانستیم از دیدگاه علمی، چالش های این صنعت را شناسایی کنیم و در این برنامه جامع راهکارهای کارا در جهت برطرف کردن این چالش­ها در نظر بگیریم.

وی با اشاره به مزیت های این برنامه راهبردی گفت: همچنین ما توانستیم به عنوان عضو دانشگاهی کارگروه تدوین این برنامه جامع، نقاط قوت و ضعت تهدید ها و فرصت های صنعت پوشاک را مشخص کنیم و در نهایت بر مبنای این ویژگی ها تحلیل هایی از عوامل خارجی و داخلی موثر بر این صنعت شناسایی و مورد تحلیل کارشناسی قرار دهیم.

مدیر پروژه «برنامه جامع راهبردی صنعت پوشاک کشور» عنوان کرد: در راهبردها و اهداف مشخص شده، ۲۴ کاربرگ تخصصی و اقدامات اجرایی مورد نیاز جهت توسعه صنعت پوشاک  تدوین شد.

وی با تاکید بر اینکه در تدوین برنامه جامع راهبردی صنعت پوشاک کشور، ۵ برنامه کلان بر اساس تحلیل علمی که در اولویت کار قرار داشت شناسایی شده است، گفت: ظرفیت سازی و توسعه صادرات محور در این صنعت، اتصال به زنجیره جهانی ارزش صنعت پوشاک، بهبود فضای کسب و کار، تولید و عرضه پوشاک و توسعه فروشگاههای زنجیره ای و تخصصی ارائه پوشاک، برنامه ریزی در راستای توسعه فعالیت ها در بخش های با ارزش افزوده بالاتر صنعت پوشاک، توجه ویژه به بخش مشاغل خانگی و صنایع دستی مرتبط با بخش پوشاک، توانمند سازی ظرفیت های صنعت مد و طراحی و فعالیت صنعتی بر مبنای دانش فنی در کشور در بخش اهداف کلان این سند مورد اهمیت واقع شد.

وی افزود: اگر این برنامه­ های اجرایی محقق شود، آن وقت حرفی برای گفتن در جامعه جهانی داریم ؛ همچنین اگر صنعتی کردن پوشاک کشور بر مبنای دانش باشد در فضای بین المللی ورود پیدا می کنیم.

وی افزود: همچنین در راستای ارتقا تولید و صادرات کالاهای پوشاکی، تولید صنعتی از طریق شهرک های تخصصی در این برنامه در نظر گرفته شده است. شهرک های تخصصی ویژه پوشاک، دارای ساختاری متمرکز هستند که به لحاظ علمی طوری طراحی شده اند که همه عوامل این صنعت گرد هم می آیند.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر افزود: در حال حاضر، کارگروهی متشکل از تمامی ذینفعان و ارگان­های مرتبط با دستور مساعد معاون اول ریاست جمهوری در جهت پیگیری و حمایت از اجرای برنامه ­های کارا و اثربخش توسعه صنعت پوشاک و اجرای برنامه ­های عملیاتی این طرح تشکیل شده است.

باقر زاده اظهار داشت: برای دستیابی به اهداف کلان متصور شده در این طرح، ۲۴ برنامه اجرایی تدوین شده که در هر کدام از این برنامه ­ها اقدامات اجرایی مشخصی وجود دارد و امیدواریم که با پیگیری و جدیتی که مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک در جهت اجرای این طرح دارند، به زودی آثار آن در صنعت نیز مشخص شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا