ساخت دستگاه کنترل فوق‌سریع شبکه توزیع برق در کشور

دکتر بهزاد بقراطی از محققان این پروژه تحقیقاتی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از سال 89 بنا به درخواست مرکز تحقیقات فشار قوی جهاد دانشگاهی علم و صنعت پروژه‌ای با عنوان "طراحی و ساخت دستگاه کنترل فوق سریع مجهز به پردازنده DCS " طراحی و اجرایی شد.

وی با بیان اینکه در این طرح تحقیقاتی چندین دانشگاه همکاری دارند، اظهار داشت: در این پروژه دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی و دانشگاه دامغان مشارکت داشتند.

بقراطی با تاکید بر اینکه فازهای مطالعات امکان سنجی، طراحی و ساخت این دستگاه به پایان رسیده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر دستگاه کنترل فوق سریع تجاری سازی و در صنعت کاربردی شده است.

این محقق به جزئیات این طرح اشاره کرد و در این باره توضیح داد: شرکت‌هایی چون زیمنس کنترلرهای قابل برنامه‌ریزی عرضه کرده‌اند که این کنترلرها برای فرآیندهای سایزهای میلی ثانیه در شبکه توزیع برق قابل استفاده است ولی در زمانی که نیاز به به سرعت بالاتر پردازش در این شبکه باشد این کنترلرها قادر به انجام پردازش‌های مورد نیاز نیستند.

بقراطی، ادامه داد: در این طرح تحقیقاتی کنترلرهایی با توان پردازش یک میلیون داده در ثانیه عرضه شد که این سرعت بیش از نمونه‌های خارجی است.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه کاربردهای نیروگاهی دارد، خاطر نشان کرد: این سیستم در آمریکا بیشتر در حوزه‌های نظامی کاربرد دارد ولی در ایران از آن برای فرآیندهای مخابراتی و کنترل سیستم‌های مخابراتی، کلیدها و رله‌های فشار قوی در شبکه توزیع برق استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه دامغان، به بیان عملکرد دستگاه کنترل فوق سریع مجهز به پردازنده DCS پرداخت و یادآور شد: زمانی که قرار است برق تولید شده در نیروگاه به شهر متصل شود لازم است تا برق از طریق کابل منتقل شود که به این کابل‌ها "خطوط انتقال" گفته می‌شود.

بقراطی اضافه کرد: برخی مواقع در خطوط انتقال مشکلاتی ایجاد می‌شود که از طریق رله‌های فشار قوی برق خروجی نیروگاه قطع می‌شود تا به کل شبکه انتقال آسیب نرسد ضمن آنکه تست این رله‌ها از طریق دستگاه کنترل فوق سریع انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: این دستگاه با نمونه برداری از سیگنال‌های رله‌های فشار قوی اقدام به پردازش آنها در کمترین زمان خواهد کرد.

محقق طرح ساخت دستگاه فوق سریع خاطر نشان کرد: این دستگاه با ارسال داده‌های به دست آمده از پردازش، امکان بررسی حادثه ایجاد شده در شبکه توزیع برق و عکس المعل‌های رله‌ها را برای اپراتور فراهم می‌کند.

وی کاهش هزینه‌ها را از مزایای این طرح نام برد و اظهار داشت: قیمت نمونه ساخته شده این دستگاه در کشور یک سوم نمونه خارجی است ضمن آنکه کارایی این دستگاه نسبت به نمونه خارجی بیشتر است.

به گفته این عضو دانشگاه دامغان دستگاه کنترل فوق سریع مجهز به پردازنده DCS در حال حاضر در مرکز فشار قوی دانشگاه علم و صنعت کاربردی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا