گلوله جادویی، درمانی برای تمامی ویروس ها

دانشمندان فعال در مرکز تحقیقاتی شرکت آی بی ام و مرکز مهندسی بایوتکنولوژی و نانوتکنولوژی در سنگاپور به تازگی اقدام به ساخت یک ماده شیمایی جدید کرده اند که یک ماکرو مولکول (macromolecule) است و می تواند با هدف مبارزه با بیماری های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

این ماده می تواند بدون تاثیر گرفتن از هرگونه جهش ژنتیکی شکل گرفته در یک ویروس، در بدن انسان به مبارزه با آن بپردازد و به همین دلیل نیز می توان از آن برای درمان بیماری هایی متعدد استفاده کرد

متخصصان طراح این ماده معتقدند که می توان از آن برای درمان بیماری هایی مانند زیکا، ابولا و تب دنگه استفاده کرد که عملا به مشکلاتی عمده برای انسان ها بدل شده اند. طراحان این ماکرو مولکول درباره آن می گویند که این ماده شیمایی می تواند از آسیب رساندن ویروس به سلول های سالم بدن جلوگیری کرده و در عین حال نیز جلوی تکثیر ویروس را بگیرد و در نهایت نیز سیستم امینی بدن انسان را به نحوی تقویت کند که بدن انسان بتواند به خودی خود با بیماری ها مبارزه کند.

تا به حال آزمایش هایی بر روی این ماده انجام شده است که نشان می دهد که این ماکرو مولکول در محیط آزمایشگاهی توانسته است تا در برابر بیماری هایی مانند ابولا، دنگه و تبخال موثر باشد. شایان ذکر است که دانشمندان طراح این ماده نام آن را گلوله جادویی یا Magic bullet گذاشته اند.

آنها معتقدند که این ماده می تواند بدون تاثیر گرفتن از هرگونه جهش ژنتیکی شکل گرفته در یک ویروس، در بدن انسان به مبارزه با آن بپردازد و به همین دلیل نیز می توان از آن برای درمان بیماری هایی متعدد استفاده کرد. این امر به این معنی است که ویروس هایی مانند زیکا که به سرعت و به دفعات از نظر ژنتیکی جهش پیدا می کنند نیز در برابر این گلوله جادویی شانسی نخواهند داشت.

البته هنوز تا عملیاتی شدن این پروژه زمان زیادی باقی مانده است زیرا این تیم در حال تلاش برای یافتن راهکاری جهت استفاده آن توسط انسان هستند که شامل گزینه هایی مانند انتشار هوازی این ماده در شرایط همه گیر شدن بیماری است ولی هنوز نتیجه ای در این راستا به دست نیامده است.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا