یک پنجم گونه های گیاهی جهان در خطر انقراض هستند

پژوهشگران و گیاه شناسان باغ گیاهی سلطنتی در کیو Kew انگلستان برای اولین بار گزارشی از ارزیابی جامع گیاهان جهان را فراهم کرده اند. این ارزیابی نشان داد که، به استثنای جلبک ها، خزه ها، و چند گونه خاص از گیاهان، حدود 390 هزار و نهصد گونه گیاهی شناخته شده در علم وجود دارد، که بیش از 369هزارگونه آن را گیاهان گل دار تشکیل می دهند.

جنگل های گرمسیری و نیمه گرمسیری و جنگل های کاج شاهد تغییرات تقریبا 25 درصدی بوده اند و گونه های گیاهی مهاجم نیز، با حدود 5هزار گونه در سراسر جهان تهدیدی برای گیاهان بومی و مخرب در اکوسیستم های طبیعی هستند، که یک مشکل عمده در نظر گرفته می شوند. در نهایت  طی این گزارش اعلام شده است که  تغییرات  آب و هوایی باعث از بین رفتن بیش از 10 درصد از پوشش گیاهی این سیاره می شود که نشانگر بسیار آسیب پذیر بودن گیاهان در تغییرات آب و هوایی است.

گفتنی است بر پایه این تحقیقات تنها در سال 2015 میلادی 2 هزار و 34 گونه جدید به لیست قبلی اضافه شد، از جمله یک درخت به نام Gilbertiodendron maximum ، که تا ارتفاع 145 فوت و در جنگل های گابن رشد می کند؛ همچنین طی این مدت نود گونه جدید از بگونیا؛ پنج گونه جدید از پیازها؛ و یک گیاه حشره خوار در برزیل کشف شد که پیش از این کسی از وجود آن ها اطلاعی نداشت.

متاسفانه تحلیل ها و آنالیز اطلاعات فوق نشان دهنده شرایط نامناسب گونه های گیاهی در کره زمین است. در همین گزارش مشخص شد که 21 درصد از گونه های مختلف گیاهان کره زمین در معرض خطر انقراض هستند.

لازم به توضیح است که این نسبت اعلام شده از گیاهان در حال نابودی با استفاده از معیارهای ایجاد شده توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، که لیست قرمزی از  گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر را گردآوری کرده و با بررسی تصاویر ماهواره ای برای تعیین تغییرات پوشش زمین بین سال های2001 و 2012 ، به دست آمده است. به باور کارشناسان، مهمترین عوامل تخریب مناطق  طبیعی در قالب پروژه های کشاورزی، جنگل زدایی و ساخت و ساز و توسعه شکل می گیرند.

در این میان درختان حرا، با از دست دادن بیش از یک چهارم از منطقه خود در طول یک دهه گذشته و تبدیل شدن به استخرهای پرورش میگو و زمین های گلف، دستخوش عمده ترین تغییرات شده اند. اگر چه بخشی از این زیان توسط رشد حرا در مناطق دیگر جبران شد. جنگل های گرمسیری و نیمه گرمسیری و جنگل های کاج شاهد تغییرات تقریبا 25 درصدی بوده اند و گونه های گیاهی مهاجم نیز، با حدود 5هزار گونه در سراسر جهان تهدیدی برای گیاهان بومی و مخرب در اکوسیستم های طبیعی هستند، که یک مشکل عمده در نظر گرفته می شوند. در نهایت  طی این گزارش اعلام شده است که  تغییرات  آب و هوایی باعث از بین رفتن بیش از 10 درصد از پوشش گیاهی این سیاره می شود که نشانگر بسیار آسیب پذیر بودن گیاهان در تغییرات آب و هوایی است.

این گزارش – که یک تیم متشکل از 80 دانشمند بیش از یک سال برای تدوین آن تلاش کردند – در نظر دارد برای اولین بار از یک سیستم ارزیابی مداوم سالانه، برای کمک به توسعه استراتژی های حفظ منابع طبیعی استفاده کند.

کتی ویلیس، مدیر بخش علوم در باغ گیاهی سلطنتی در کیو Kew طی یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با یافته های فوق گفت: این اولین ارزیابی جهانی با هدف شناسائی وضعیت گیاهان در جهان است. ما امروزه دارای گزارش وضعیت برای پرندگان، لاک پشت های دریایی، جنگل ها، شهرها، مادران، پدران، کودکان حتی آنتی بیوتیک ها هستیم، اما نه برای گیاهان. در نظر داشتن اهمیت گیاهان در زندگی همه ما بسیار قابل توجه است، از غذا، دارو، لباس، مصالح ساختمانی و سوخت های زیستی، تا مقررات آب و هوایی. از این رو این گزارش، اولین گام در پر کردن این خلاء دانش حیاتی را فراهم می کند.

به گفته پژوهشگران این پروژه ، برای ثمر بخشی این گزارش و استفاده عملی از آن ، این یافته ها باید به صورت کاربردی در علوم مختلف ، حفاظت از منابع طبیعی، تجارت و جوامع دولتی  در سطح جهانی به خدمت گرفته شوند تا بتوانند با همکاری با یکدیگر برای پر کردن این شکاف تلاش کنند و همچنین با گسترش همکاری های بین المللی، مشارکت ها و ساختارسازی ها، به حفاظت و استفاده از گیاهان کمک خواهد کرد.

 

منبع: discovery

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا