ترسیم الگوی ذوب یخ های قطبی بر پایه تصاویر ماهواره ای

به تازگی آژانس فضایی اروپا با استفاده از تصاویر راداری گرفته شده توسط ماهواره کوپرنیک سنتینل-1A، نقشه ای از جریان یخ های شبه جزیره قطب جنوب را رونمایی کرد. این نقشه نگاه بی سابقه ای از چگونگی رفتار بسیاری از یخ ها را ارائه می دهد. رنگ های استفاده شده در نقشه فوق  نشان دهنده سرعت جریان یخ های قطبی هستند، رنگ آبی تیره نشان دهنده کمترین سرعت یعنی کمتر از یک سانتی متر در روز است، در حالی که سیگنال های قرمز نشانگر سرعت یک متر در روز هستند. سفید به معنای مناطق دارای بارش برف است که در آن جنبش یخ پنهان شده است.

لازم به ذکر است که ماهواره کوپرنیک سنتینل 1A، در حین انجام این ماموریت به مدت 16 ماه ، از دسامبر سال 2014 تا مارس 2016 در بازه های زمانی هر 12 روز یکبار تصویربرداری دقیقی را از شبه جزیره قطب جنوب انجام داد.

این فواصل زمانی به طور برنامه ریزی شده و هوشمندانه انتخاب شده و به دانشمندان اجازه می داد تا با سهولت بیشتری سطح تغییرات یخ های قطبی را اندازه گیری کرده و سرعت جریان یخ را بسنجند. دانشمندان آژانس فضائی اتحادیه اروپا در این رابطه اعتقاد دارند که نظارت طولانی مدت بر لایه های یخ و یخچال های طبیعی در قطب جنوب، کلید اصلی برای درک و پیش بینی اثرات گرم شدن کره زمین است.

پژوهشگران این پروژه در اطلاعیه ای خبری متذکر شدند: این منطقه به عنوان یکی از محیط های های دینامیک  یخ زده در کره زمین، گرم شدن سریع آب و هوا در دهه های اخیر را تجربه کرده است.

دانشمندان پروژه نقشه برداری سرعت جریان یخ را در سمپوزیوم سیاره زنده آژانس فضائی اتحادیه اروپا ، که این هفته در شهر پراگ در جمهوری چک برگزار شد ، به شرکت کنندگان ارایه کردند.