آسیب های زیست محیطی ; از پیامدهای جنگ در منطقه

 معصومه ابتکار در بدو ورود به خرم آباد در جمع خبرنگاران با اشاره به منبع خارجی ریزگردها افزود: استان های غربی متاثر از گرد و غبار و ریزگردها هستند که عمده این مشکل به طور مستقیم از کشور عراق ایجاد می شود.
وی اظهار داشت: کانون های تولید ریزگرد در عراق با وزش باد، گرد و غبار بسیاری تولید می کنند که در این راستا نشست های بسیاری از سال های گذشته تاکنون با مقام های این کشور برگزار و پیگیری های متعددی انجام شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سال 92 برای اجرایی شدن این برنامه ها پیگیری های بسیاری صورت گرفته و در این راستا برنامه نهال کاری نیز در یکی از کانون های مهم اطراف کربلا اجرا شد.
ابتکار ادامه داد: با حملات گروه های تروریستی سلفی و داعش این برنامه متزلزل شده و هیچکدام از برنامه ریزی ها اجرایی نشده است.
وی بیان کرد: درسفر مقام های عراقی از جمله وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی این کشور نیز بر این موضوع تاکید و انتظارات ایران بیان شده است.
وی با اشاره به مکاتبات بسیار در این زمینه با سازمان ملل گفت: دبیرکل این سازمان مکلف شده گزارشی تهیه کرده و ساز و کارهایی برای ساماندهی مالی فنی و انتقال تجربیات در این راستا فراهم کند تا در سطح بین المللی به ویژه این منطقه تصمیم گیری شود.
ابتکار اظهار داشت: اجلاس بعدی وزرای محیط زیست جهانی دو هفته دیگر در نایروبی برگزار و وضعیت گرد و غبار در یک نشست تخصصی بررسی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه عربستان سعودی نیز در این مساله تاثیر گذار است افزود: امید می رود در این اجلاس مطالعه و برنامه ریزی های بین المللی و حمایت های لازم برای حل این مشکل انجام شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به منشا داخلی ریز گردها گفت: در این راستا تمامی استان ها مکلف به شناسایی و تنظیم طرح ملی شده اند و هر استان باید برنامه های خود را برای مقابله با کانون های تولید گرد و غبار و تالاب های مشکل آفرین ارائه کند.
ابتکار با تاکید بر تامین حق آب ها افزود: نخستین سند در راستای مبارزه با گرد و غبار توسط لرستان آماده شده که ستادی برای پیگیری آن تشکیل می شود.
وی همچنین با بیان اینکه تشکل ها و کارگروههای مردمی نقش تاثیرگذاری برای حفاظت از محیط زیست دارند، ادامه داد: مناطق حفاظت شده ارزشمندی در لرستان وجود دارد و طرح های مدیریتی مطالعه شده ای در این راستا آماده شده که نیازمند پیگیری است.
وی تاکید کرد: ضروریست در این خصوص اعتبار ویژه ای تعریف شده و در چارچوب قانون پیگیری شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: ارتقا سطح مدیریت در مناطق زیست محیطی، انجام پایش های هوشمند، تقویت و توان افزایی محیط بانان و آموزش های سوارکاری برای آنان بسیار مهم است.
ابتکار با تاکید بر گردشگری تالابها و جلوگیری از آلودگی و تخریب آنها گفت: دریاچه گهر و تالاب های 11 گانه نیز منطقه ارزشمند گردشگری در لرستان هستند که باید برای حفاظت و مدیریت آنها اقدامات محلی و فرابخشی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه پاسگاه های احداث شده محیط بانی لرستان در دولت تدبیر و امید به اندازه تمام سال های گذشته بوده، در خصوص راه اندازی دانشکده محیط زیست استان افزود: تورم دانشگاهها به دلیل بی برنامگی های گسترده در آموزش عالی بسیار بوده و دانشگاههای متعددی راه اندازی شده است.
به گفته وی تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان محیط زیست کم نیست اما در حال حاضر مشکل اصلی این قشر، بیکاری است. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: دولت گذشته کار بدون طرح و برنامه بسیاری داشته که در نتیجه آن، علاوه بر هزینه بیت المال، تخریب محیط زیست نیز صورت گرفته اما پیگیری این اقدامات در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد.
شرکت در اختتامیه گردهمایی سه روزه تشکل های زیست محیطی دانشجویی، اختتامیه نشست مدیران کل سازمان حفاظت محیط زیست استان های سراسر کشور، نشست با دادستان عمومی شهرستان های لرستان و تشکیل جلسه کارگروه آمایش از برنامه های یک روزه ابتکار به خرم آباد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا