گزارش تصویری از مراکز تاریخی و فرهنگی الجزیره

 بر فراز این شهر بزرگ دژی با ارتفاع 122 متر از روزگاران کهن باقی مانده که اهالی شهر به آن لقب تاج شهر داده اند . بیش از نود و نه درصد مردم این کشور مسلمان هستند.

الجزیره دارای آب و هوای مدیترانه ای با تابستان های گرم و تابستان های معتدل است . زمستان های الجزیره نسبتا مرطوب است و بهترین هوا در ماههای آذر و دی در این ماه است.

قدیمی ترین مسجد الجزیره که توسط فردی به نام یوسف ابن تشفین ساخته شده است . این مسجد در طول دوران مختلف بارها بازسازی شده و منبر آن در سال 1097 میلادی یعنی نزدیک به صد سال پیش ساخته شده است .

الجزایر در طول تاریخ  دارای ارتباط فرهنگی بسیار نزدیکی با کشورهای اروپایی مانند فرانسه بوده که برای نشان دادن و اشاره به این قرابت فرهنگی می توان به آلبر کامو نویسنده مشهور الجزایری – فرانسوی اشاره کرد . از افراد مشهور معاصر که دارای اصالتی الجزایری- فرانسوی هستند می توان به زین الدین زیدان ستاره مشهور فوتبال جهان اشاره کرد که اگرچه سال ها در تیم ملی فرانسه بازی کرد ولی پدر و مادر وی الجزایری بوده و خود وی نیز در الجزایر متولد شده بود . 

فرودگاه بین المللی هواری بومدین در بیست کیلومتری جنوب شرق شهر قرار گرفته و نام خود را از رئیس جمهور سابق این کشور که تغییرات زیادی در این کشور ایجاد کرد گرفته است .

فراموش نکنید که این  کشور دارای زیبایی های بسیاری است که شما برای دیدن آن ها می توانید از طریق زمینی و با استفاده از قطار یا اتوبوس به  سایر شهر های این کشور سفر کنید . ایستگاه مرکزی راه آهن الجزایر در مرکز شهر ساخته شده و در طول سال های گذشته با نوسازی کامل و استفاده از تجهیزات مدرن دارای امکانات مناسبی جهت سفر با استانداردهای بالا است . شما از طریق راه آهن امکان سفر به تمامی شهرهای این کشور را خواهید داشت .

امکانات سفرهای درون شهری الجزیره نیز نسبتا مناسب بوده و برای گشت و گذار در این شهر زیبا شما گزینه های مختلفی  از جمله تاکسی های درون شهری ، ون ، مترو و اتوبوس خواهید داشت .

تاکسی های شهری بسیار ارزان قیمت و سریع هستند که برای استفاده از آن ها باید به ایستگاه های تاکسی زیادی که در جاهای مختلف شهر وجود دارند استفاده کنید . فراموش نکنید که قبل از سوار شدن به تاکسی حتما بر سر کرایه با راننده به توافق برسید  و سپس حرکت کنید . 

دیدنی های شهر

قصبه :

قصبه نام دژی سلطنتی در تپه های مشرف به شهر ساخته شده است که در واقع خود یک شهر کوچک دارای دو بخش بالای شهر و پائین شهر است. در این مجموعه مسجدی قدیمی با دو مناره  از قرن هفدهم وجود دارد که دیدن آن را به همه گردشگران توصیه می کنیم .

باب العود :

معنی لغوی این محل دروازه رودخانه است و در نزدیکی قصبه قرار دارد . این محله به دلیل وجود میدان های معروف و به ویژه میدان ساعت شناخته می شود . البته در این منطقه کارخانه ها و مراکز صنعتی زیادی نیز قرار دارند .

کرانه  ساحلی :

در سال 1840 میلادی ساختمان جدیدی در نزدیکی قصبه ساخته شد . سالن شهر ، سالن دادگستری ، سالن تئاتر و مراکز تفریحی متعددی در این محل قرار دارد .

کوبا :

کوبا نام  روستایی باستانی در نزدیکی شهر الجزیره است . این روستا به وسیله مهاجران فرانسوی ساخته شده و توسعه یافت . امروزه این روستا از دیدنی های الجزیره  محسوب شده و ساختمان های بسیار زیبایی در این منطقه ساخته شده است .

مسجد جامع قدیم :

قدیمی ترین مسجد الجزیره که توسط فردی به نام یوسف ابن تشفین ساخته شده است . این مسجد در طول دوران مختلف بارها بازسازی شده و منبر آن در سال 1097 میلادی یعنی نزدیک به صد سال پیش ساخته شده است .

مسجد جامع جدید :

این مسجد در قرن هفدهم میلادی بر اساس سبک یونانی ساخته شده و دارای گنبد بسیار بزرگ و سفید رنگ  با چهار گنبد کوچک در گوشه های بنا  است . این مسجد دارای چهار مناره با ارتفاع 27 متر است .

کلیسای ترینیتی مقدس :

این کلیسای قدیمی که در سال 1870 میلادی ساخته شده در بخش جنوبی شهر و در منطقه باب العزون ساخته شده و تعداد زیادی کتیبه های یادبود در این کلیسا قرار دارد .  

از دیگر دیدنی های شهر می توان به مسجد جامع کتشاوه ، قلعه پنون بنای یادبود آفریقا بنای امیر عبدالقادر ، قلعه  ریاض الفتح و کتابخانه ملی اشاره کرد .

گردآوری گزارش و ترجمه: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا