50 درصد بیش از توان زیست محیطی از زمین بهره می بریم

به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز سه شنبه در همایش محیط زیست، صنایع معدنی و توسعه پایدار در دانشگاه کاشان اظهار داشت: این رقم در سال 2030 به دو برابر این میزان یعنی از تمام توان زیست محیطی بهره خواهیم برد که در آن موقع نیز باید زمین دیگری خلق شود.

وی ادامه داد: وضعیت کویت، قطر و امارات بدلیل مصرف کنندگی صرف از توان زیست محیطی بدتر از ماست.

نمکی افزود: بحران آب نیز جدی تر از آن است که ما فکر می کنیم چرا که آب های شیرین لب شور و لب شورها نیز کاملا شور شده اند که این فاجعه است.

وی میزان دام کشور را نیز سه برابر مراتع موجود برشمرد و افزود: ردپای اکولوژی این سووال را از ما خواهد داشت که به چه قیمتی منابع زیست محیطی را تخریب کرده ایم؟ 

نمکی، به صدا درآمدن ناقوس مرگ تالاب انزلی را یادآور شد و تاکید کرد: اقتصاد و توسعه پایدار اقتصادی است که بدون کاهش منابع طبیعی و زیستی بدست آید. 

به گفته وی، امروز از شش میلیون هکتار جنگل زاگرس 1.2 میلیون هکتار تخریب شده و طرح باز احیای این جنگل دو سال است که مطرح شده و با اجرایی شدن آن نیز تنها هشت هزار هکتار از میزان تخریب شده احیا خواهد شد.

نمکی خاطرنشان کرد: در صورت خشکی زاگرس یکی از ناب ترین منابع اکوسیستمی جهان از بین خواهد رفت و ایران و خاورمیانه بدلیل از دست رفتن منابع هیدرولوژی و ریزگردهایی که کل منطقه را خواهد گرفت، قابل زندگی نخواهد بود. 

مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در محیط زیست اذعان داشت: در کنار این اوضاع نابسامان، دلخوشی هایی نیز از جمله فضای همراه با محیط زیست با وجود دولت تدبیر و امید امروز در کشور وجود دارد.

نمکی افزود: محوری ترین سیاست هایی که امروز در برنامه ششم توسعه دنبال می کنیم بحث مشارکت مردمی و سازمان های مردم نهاد در اداره زیستگاهها و اعتلای سطح آگاهی مردم و تغییر الگوهای کشت و آبیاری در کشاورزی است، زیرا بیش از 85 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود.

به گفته وی، معادن در دل جنگل ها باید تعطیل شود و مابقی نیز در شکل استاندارد می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

نمکی توجه به حفاظت در کنار بهره برداری را نیز مهم دانست و گفت: آیین نامه جدیدی برای واگذاری مناطق حفاظت شده به بخش خصوصی داریم.

وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه در نظر داریم سطح مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست را از 10 به 17 درصد افزایش دهیم که موفقیت در این زمینه جز با مشارکت مردم میسر نمی شود.

نمکی در زمینه صدور پروانه شکار نیز با بیان اینکه پروانه شکار محیط زیست ایران را تخریب نمی کند، اظهار داشت: صدور این پروانه ها همراه با ضوابط و مطالعه مجدد زیستگاه ها، قیمت بالاتر و مشارکت جوامع محلی خواهد بود.

وی شکارچیان طبیعت دوست کشور را به همکاری دعوت کرد و خاطرنشان کرد: طبیعت ایران بدون کمک اینها حفظ نخواهد شد. 

معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان نیز در این همایش با اشاره به فعالیت بیش از 100 معدن فعال در منطقه کاشان گفت: برای توسعه منطقه نیاز به استفاده از منابع معدنی است، ولی با نگاه به شرایط امروز می بینیم حتی در بخش ارزش افزوده اقتصادی آن طور که باید از این منابع و فرصت ها و ثروت خدادادی استفاده نمی کنیم.

ابوالفضل صدراییه افزود: این درحالی است که باید چالش های اقتصادی همچون خام فروشی که مرسوم معادن ماست و عدم توجه به صنایع زیردستی و زیرساختی از جمله اشتغال را نیز به این مسایل اضافه کرد.

وی تاکید کرد: در کنار اینها تهدیدهای زیست محیطی نیز که بواسطه عدم استفاده از فناوری روز در استفاده از معادن وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار کاشان تاکید کرد: کاشان بزرگ در سطح معدنی قابلیت های خوبی دارد اما در بخش اکتشاف، استخراج و استحصال معادن باید ارزیابی های زیست محیطی را مورد توجه قرار داد چرا که در هر صورت استفاده از معادن خسارت های زیست محیطی را به همراه دارد. 

صدراییه افزود: امروز در منطقه جوشقان قالی و استرک و نیاسر شاهدیم استقرار معادن اثرات مخرب و چالش های زیست محیطی، آلودگی آب، آسیب رسانی به گونه های گیاهی و زمین های کشاورزی را به همراه دارد و علاوه بر نابودی چشم انداز طبیعت، جاده های روستایی این مناطق محل عبور و مرور تریلرهای سنگین شده است. 

وی یکی از دلایل این مشکل را نبود قوانین متقن و دقیق در بخش ارزیابی و استخراج در زمان صدور پروانه دانست و تصریح کرد: مشکل کاشان در این زمینه نظارت مرکز بر استخراج معادن است و نیاز است بخش نظارتی در کاشان باشد. 

وی افزود: عملکردها در این بخش خوب نبوده و گواه مدیریت بسیار ضعیف در این زمینه است.

صدراییه همچنین خاطرنشان کرد: بخش محیط زیست نگاه تک بعدی را نیز نمی پذیرد و باید مشارکت های همگانی در این زمینه صورت گیرد.

همایش یکروزه محیط زیست، صنایع معدنی و توسعه پایدار با حضور کارشناسان و فعالان محیط زیست با همکاری انجمن مردم نهاد کویر سبز و گروه صنعتی درین کاشان در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد. 

در حاشیه این همایش 500 اصله نهال از نوع زیتون تلخ، نارون، کاج مجلسی، اکالیپتوس و کاج در دانشگاه کاشان غرس شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا