20 درصد ساختمان ها در تهران در بافت های ناكارآمد شهری قرار دارند

 محمد شكرچی زاده روز چهارشنبه در پنجمین نشست تخصصی زلزله تهران با عنوان «زلزله تهران و بافت های فرسوده» افزود: این نشان می دهد كه یك پنجم واحدهای مسكونی تهران در بافت های ناكارآمد شهری قرار دارد و در برابر وقوع زلزله بسیار آسیب پذیر هستند.

وی گفت: از مساحت 70 هكتاری شهر تهران 6 درصد آن در بافت ها ناكارآمد شهری و 30 درصد در بافت های ناپایدار شهری قرار دارد.
وی با بیان این كه آمارها نشان می دهد 17 تا 18 میلیون نفر ایران در بافت های ناكارآمد شهری زندگی می كنند، افزود: در برخی از شهرها بین 30 تا 40 درصد مردم در بافت های ناكارآمد شهری زندگی می كنند این در حالی است كه ما پروژه مسكن مهر را در خارج از این شهرها احداث كرده ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هر چند كه آیین نامه دو هزار و 800 مقابله ساختمان ها در برابر زلزله در حوزه ساخت و ساز شهری مورد توجه مهندسان و متخصصان قرار گرفته است اما با این حال نوسازی و بهسازی بافت های ناكارآمد شهری باید توسط بخش حاكمیت و بخش خصوصی مورد توجه جدی قرار گیرد تا بتوانیم در زمان وقوع زلزله خسارت های خو را در این مناطق به حداقل برسانیم.
شكرچی زاده گفت: امروز شاهد بافت های ناكارآمد شهری حتی در شهرهای كوچك كشور نیز هستیم ، اما به دلیل حداقل امكانات شهری مجبور شدیم پروژه مسكن مهر را در خارج از شهرها احداث كنیم در حالی كه به جای آن می توانستیم بافت های ناكارآمد شهری را ساماندهی كنیم.
وی گفت: انتظار ما این است برای بهسازی بافت های ناكارآمد شهری و كاهش میزان خطرپذیری در این بافت ها اقدامات موثری به عمل آید زیرا هنوز هم گسل های تهران بالقوه فعال هستند و علم مهندسی و عقلانیت حكم می كند آن را به عنوان یك خطر بزرگ برای تهران تلقی كنیم.
وی گفت: مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی آمادگی دارد برای كاهش ریسك پذیری و خطرات احتمالی از وقوع زلزله با تمام نهادها و سازمان ها و شهرداری تهران همكاری كند تا مخاطرات زلزله را در تهران با انجام تحقیقات و پژوهش های علمی به حداقل برسانیم.
شكرچی زاده افزود: هم اكنون بیش از یك هزار و 100 دستگاه شتاب نگار در سطح كشور رفتار زلزله ها را رصد می كنند و تعداد متخصصان زلزله نیز در كشورمان نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است، لذا هر گونه ساخت وساز در كشور بدون توجه به پیامدهای زلزله قابل قبول نیست.
وی گفت: در سند بازآفرینی بافت های فرسوده شهری توجه به مقوله زلزله مورد تاكید قرار گرفته و دولت نیز در نشست اخیر خود اجرای این سند ملی را برای بازآفرینی بافت های ناكارآمد شهری ضروری تشخیص داده است.
وی گفت: استان تهران و اطراف تهران در وضعیت ناآرامی قرار دارند و در هر ماه ما شاهد وقوع زلزله به بزرگی سه ریشتر هستیم و لذا این نشان می دهد ساختمان ها باید با تمام ملاحظات لرزه ای احداث شود.
وی گفت: در طرح جامع شهری تهران باید گسل های آن در حوزه ساخت و ساز مورد توجه قرار گیرد تا شهرداری تهران ساخت و ساز را در اطراف این گسل ها با ایمنی كامل انجام دهد.
در ادامه علی بیت اللهی عضو هیات علمی و رئیس پژوهشكده ساختمان مركز تحقیقت راه، مسكن و شهرسازی گفت: علاوه بر بافت های فرسوده شهری كه در برابر زلزله بسیار ناتوان هستند در برخی از مناطق تهران ساختمان های غیرمجاز احداث شده اند به طوری كه از 63 هزار ساختمان در منطقه 16 تهران، 21 هزار ساختمان بدون مجوز ساخته شده و این خطر بزرگی را در این مناطق به وجود آورده است.
وی تاكید كرد برای كاهش مخاطرات زلزله در بافت های ناكارآمد شهری اولویت بندی بافت های فرسوده برای كاهش ریسك در این مناطق الزامی است و پس از تهیه نقشه ریسك ،مقاوم سازی و بهسازی باید با مشاركت مردم برای كاهش ریسك خطرپذیری زلزله به صورت مناسبی برنامه ریزی شود.
به گزارش ایرنا، پنجمین نشست «زلزله تهران و بافت فرسوده» در مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با همكاری شركت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شده است.
این نشست در محل سالن اجتماعات مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی درحال برگزاری است. محمد شكرچی‌زاده رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی، محمدسعید ایزدی مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، اقبال شاكری رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و عبادالله فتح‌اللهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران از سخنرانان این نشست تخصصی هستند.
در این نشست استادان دانشگاه، دانشجویان، كارشناسان و اندیشمندان حوزه نوسازی و بهسازی شهری نیز حضور دارند.
اهمیت بافت فرسوده در زلزله تهران، اولویت بندی مكانی بافت فرسوده درشهر تهران و تحلیل ریسك آن، بررسی اقدام های انجام شده در زمینه بافت فرسوده شهر تهران، چالش ها وراهكارهای مقاوم سازی ، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر تهران ، بافت فرسوده شهر تهران و آثار تاریخی و فرهنگی موجود در آن محورهای این نشست تخصصی هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا